آفتاب

معاون آمانو: مشارکت ایران در نمونه‌برداری مطابق با رویه‌های پادمانی است

معاون آمانو: مشارکت ایران در نمونه‌برداری مطابق با رویه‌های پادمانی است

رییس امور پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فرایند نمونه داری از اماکن و تاسیسات هسته ای از سوی آژانس توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ترو واریورانتا معاون مدیرکل آژانس عصر روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: همانطور که مدیرکل آژانس متذکر شد آژانس در طول سالهای گذشته به اعضا اجازه داده است تا تحت شرایط خاصی برخی از اقدامات پادمانی را انجام دهد، با این وجود ما همیشه مراقب بوده ایم که چنین اقداماتی هرگز کار آژانس را تضعیف نکند.

وی با اشاره به اینکه در این ارتباط می توان به همکاری ما با 40عضو سازمان اشاره کرد، گفت: نمونه برداری یک اقدام پیچیده است که عناصر مهمی دارد که این عناصر شامل موارد ذیل است:

1- فرایند نمونه برداری می بایستی مطابق دستورالعمل ها و رویه های مکتوب باشد که جزییات آن مشخص شده است.

2- مشخص کردن اماکنی که از آنها نمونه برداری می شود.

3- مشخصات دقیق ابزاری که از آنها در نمونه برداری استفاده می شود.

4- همه چیز از جمله ابزار و سیستم ها آزمایش شده تا نسبت به عدم نقص آنها اطینمان حاصل شود.

5- ما همیشه نسبت به ارزیابی ریسک نیز اقدام می کنیم تا نقاط آسیب پذیری را مشخص کرده و آنها را برطرف کنیم.

6- بررسی نتایج توسط یک گروه مستقل تا نسبت به کیفیت نتایج اطمینان حاصل شود.

7- آموزش کلیه افراد دخیل در نمونه برداری تا اطمینان حاصل کنیم که کلیه این افراد رویه های مکتوب را بطور کامل مراعات کرده اند.

8- انجام نمونه برداری

9-انتقال نمونه ها به سازمان در وین

بنا بر گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رییس امور پادمان های آژانس در ادامه گفت: هرگونه وقفه در فرایند موجب خواهد شد که انجام نمونه برداری مجددا از ابتدا شروع شود. پس از دریافت نمونه ها، وارد مرحله ارزیابی انها خواهیم شد که ممکن است چند هفته بطول انجامد، چرا که می خواهیم نسبت به ارزیابی و نتایج بررسی های خود هیچ گونه شکی نداشته باشیم و نهایتا نتایج را بعنوان آخرین مرحله گزارش می کنیم.

واریورانتا تصریح کرد: با توجه به این موارد و با هدف مشارکت نمایندگان ایران در فرایند نمونه برداری، اطمینان داریم که فرایند نمونه برداری و نتایج ان با رویه های پادمان های آژانس کاملا مطابق بوده و اصالت ان مورد تایید است.

انتهای پیام

کد N965557

وبگردی