آفتاب
در نشست تخصصی «عبد صالح»

ابوترابی‌فرد: در زندگی انسان عمل صالح مهم‌ترین رکن و اصل است

ابوترابی‌فرد: در زندگی انسان عمل صالح مهم‌ترین رکن و اصل است

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ تشخیص و انتخاب بهترین عمل، کار هر کسی نیست و اگر فردی تشخیص داد که بهترین عمل چیست باید آن را انجام بدهد. آیت الله بهجت همواره در هر موقعیتی بهترین عمل را شناخته و آن را انجام می‌دادند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد عصر دوشنبه در نشست تخصصی «عبد صالح» ویژه بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی و عرفانی آیت الله محمد تقی بهجت که به همت گروه الهیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی با حضور طیبی، رییس جهاد دانشگاهی و جمعی از اساتید و پژوهشگران در این حوزه برگزار شد، افزود: راه رسیدن به لقاء حق و معرفت خدای سبحان در عمل صالح خلاصه می‌شود. این دقیقا همان جمله‌ای است که آیت الله بهجت همواره بر آن تاکید داشتند و ما یک راه بیش‌تر نداریم و آن راه عمل است. منتهی عمل باید عمل صالح باشد. انسان هر چه در این عالم به دست می‌آورد بدون استثناء محصول عمل او است.

وی گفت: این که قرآن کریم می‌فرماید امکان ندارد انسان سرمایه‌ای به دست بیاورد منهای سعی، سعی همان اقدام است. تفکر صحیح خود سبب عمل صحیح می‌شود و تفکر غلط خود سبب رفتار غلط. سعی انسان همواره برای او نتیجه و ثمر دارد. اگر انسان در مسیر صالح خود نباشد هرگز به آن مقصدی که مدنظرش است نمی‌رسد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خداوند می‌فرماید عمل صالح مهم‌ترین و رکن و اصل است. آیت الله بهجت هم از دوران نوجوانی عمل صالح را در دستور کار خود قرار داده بود و هنوز به سن بلوغ نرسیده بود که در نمازهای جماعتی که در کربلا و در حرم امام حسین (ع) می‌خواند با عالم بالا مکاشفه داشت و به دلیل طفولیت فکر می‌کرد همه در آن نماز مکاشفه داشته‌اند. یعنی ایشان همواره به انجام عمل صالح اهتمام داشتند حتی قبل از رسیدن به بلوغ.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: خداوند ایشان را برای محبت خود برگزید و تا پایان عمر به او توجه داشت و هرگز از مسیر عمل صالح فاصله نگرفت. هر کسی نمی‌تواند بهترین عمل را انتخاب و تشخیص بدهد و بعد از آن که فردی توانست عمل صالح را تشخیص بدهد نمی‌تواند به آن عمل کند ولی این عالم بزرگوار از هدایت الهی برخوردار بود و در هر موقعیتی بهترین عمل را شناخته و آن را انجام می‌داد. ما هم در بین اعمال باید عمل صالح را انتخاب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بنده در زمان‌هایی قبل از نماز صبح خدمت ایشان می‌رسیدم و در یکی از آن دیدارها ایشان به من فرمود انسان باید هر روز تفکر کند و بیاندیشد امروز چه وظیفه‌ای بر عهده او است. این گونه نبود که آیت الله محمدتقی بهجت هر روز بر اساس عادت، نماز یا عملی را به جای آورد. ایشان هر روز نگاه می ‌ردند که چه وظیفه‌ای دارند و آن را انجام می‌دادند و امام (ره) بزرگوار هم هر روز به دنبال این بود که بداند امروز وظیفه‌ای او چیست.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید رصد کنیم و بدانیم که امروز چه وظیفه‌ای داریم و به وظایف خود اشراف کامل داشته باشیم. آیت الله بهجت همواره بر این امر تاکید داشتند که شما در انجام عمل باید عزم و اراده جدی داشته باشید و عمل صالح را بشناسید و آن را انجام بدهید. ایشان از هر امری که او را ذره‌ای از خداوند دور می‌کرد کاملا فاصله داشت. مراقبه برای عمل صالح هم بسیار مهم است.

ابوترابی‌فرد عنوان کرد: یکی از بزرگان در رابطه با شخصیت آیت الله بهجت می‌فرمایند ایشان سرمایه‌دارترین فرد بعد از امام عصر (عج) است. این سرمایه برای ما قابل تصور نیست. آیت الله بهجت حاضر بود هر چه دارد بدهد که هنگام مرگ بی‌ایمان از دنیا نرود و تار باریکی از ایمان داشته باشد. ایشان نگران این بود که بی‌ایمان از دنیا نرود.

او افزود:‌ ایشان عمل صالح در اوج توحید را داشتند. یعنی در عمل صالح خود همواره خلوص و انگیزه را مدنظر قرار می دادند. امام (ره) هم سخت مراقب اعمال خود بود که عمل خالصه وجه الله داشته باشند وهیچ چیز دیگری در آن نباشد . این خلوص کلید واژه انسان است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ حضرت آیت الله بهجت توصیه‌ای داشتند که ما در جامعه امروز به آن نیاز داریم و آن فرمایش ایشان این است که می‌فرمودند چرا وقتی بلا بر مسلمانان نازل می‌شود دعاهای ما فرق نمی‌کند. مثلا با این مسائل عراق، یمن، فلسطین و سایر کشورها دعاهای ما فرق کرده است. اگر فرق کرده که خوشا به حالمان اما اگر فرقی نکرده بد به حال ما. ایشان می‌فرمودند کشتن پیروان حضرت علی (ع) به دلیل حمایت از حضرت از نشانه‌ها و علایم آخرالزمان است لذا از همگی می‌خواهم که دعاهای خود را برای مردم عراق، یمن، لبنان،‌ سوریه، افغانستان، فلسطین، پاکستان و ستم دیدگان زیاد کنیم و از خدا بخواهیم که بلا را از امت اسلامی دور کند.

انتهای پیام

کد N965525

وبگردی