آفتاب

نظرات کاربران خبرآنلاین درباره عکس آمانو در مجلس/از خم شدن بذرپاش تا بازخواست نمایندگان از ژوله

نظرات کاربران خبرآنلاین درباره عکس آمانو در مجلس/از خم شدن بذرپاش تا بازخواست نمایندگان از ژوله

روز گذشته دو تصویر از حضور یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کمیسیون برجام مجلس را منتشر کردیم و از کاربران خبرآنلاین خواستیم نظراتشان را درباره آنها بنویسند.

به گزارش خبرآنلاین، نظرات درباره این تصاویر داغ شد (اینجا) و بحثی درباره حضور آمانو در مجلس میان کاربران شکل گرفت. برخی معتقد بودند که حضور او نشان از موضع برابر ایران با جهان دارد و برخی نیز توافق را بی حاصل ارزیابی کردند چراکه تاثیری روی زندگیشان نداشته است. البته موضوعات متنوع تر از اینها بود که به طور اجمالی به نظراتی که محتوایشان تکرار شده یا رای مثبت زیادی گرفته اند، نگاهی می اندازیم.

برخی از کاربران به تاثیر مذاکرات اشاره ای کردند. محسن چندان از این تاثیر راضی به نظر نمی‌رسد. او نوشته است: «قرار بود با انجام این مذاکرات وضع معیشتی بهتر شود و از وعدهای انتخاباتی ریس جمهور کاهش قیمت دلار بود نه اینکه دلار مبادله ای از 2400 به 3000 تومان برسد/ درست دولت توانست تورم را کم کند ولی به قیمت رکود اقتصادی»

برخی نیز از حضور آمانو راضی بودند. بی نامی نوشته است: «حال کردم وقتي ديدم آمانو آمده و جواب ما را مي دهد.» که فردی نیز در پاسخ نوشته است: «ایول آمانو»

برخی دیگر اما این حضور را چندان موثر ندانستند. یکی از کابران نوشته است: «فایده ندارد. نرود میخ آهنین در سنگ. تندروها پدر آمانو هم بیايد و جواب بدهد راضی نمی شوند. ما هم انتظار بیشتری از ايشان نداریم. جز مجلس بعد که می دانیم از خجالتشان در بیایيم» و مخاطبی که نامش را «دلواپس» نوشته، در پاسخ به این نظر نوشته است: «آمانو قبول نيست بگيد اوباما بياد».

فرد دیگری نیز انتقادی را به طنز مطرح کرده و گفته که حضور آمانو نشان می دهد او دست نشانده ایران است، چرا که قبلا وقتی آمانو به کنگره رفته بود، عده ای می گفتند او دست نشانده آمریکاست.  بار طنز در نظرات کم نبود و حاشیه طنزی که این روزها مخاطبان برنامه خندوانه را درگیر خود کرده، به نظرات درباره حضور آمانو در کمیسیون برجام در مجلس نیز تسری یافته است. مخاطبي با نام مستعار «فريکولوفسکي» نوشته است: «با اين سرعت که اينها دارند پيش مي روند به نظرم امير مهدي ژوله هم بيايد کميسيون برجام بد نباشد». و فردی در پاسخ به این نظر از مخاطبان خواسته که به امیر مهدی ژوله رای بدهند.

از موضع برابر با دنیا سخن گفتن، موضوع نظرات دیگری است که عموما با تشکر از دولت همراه است. فردی نوشته است: «واقعاً به اين مي گويند مذاكره از موضع برابر. يعنى برخورد يكسان آمانو با ايران و آمريكا كه فكر نمي كنم در سيصد سال گذشته در ايران سابقه داشته باشد. روحانى مچكريم.» درنظر دیگری نیز در این راستا آمده است: «تصور کنید آمانو نمی آمد کمیسیون. نماینده ها و رسانه هاشون چه ها که نمی گفتند. از روحانی و ظریف گرفته تا آژانس را به باد فحش می گرفتند...به نظرم خوبه که آوردنش مجلس...چرا کسی از دولت تشکر نمی کند که اینکار را انجام داده است؟؟»  فرنگیس نیز نوشته است: «قربون دولت گلم برم که روابطمان را با جهان قشنگ و گل گلي کرده است».

بخشی از این نظرات به عملکرد سعید جلیلی معطوف شد. فردی نوشته است: «اگه جليلي نبود معامله و مذاکره اي هم نبود»، اما سایر کابران مخالفت جدی ای با این نظر داشتند و به آن منفی دادند. جواد نیز در پاسخ به او نوشته است: «آمده و رفته. چي چي ربطش مدهند به جليلي ؟»

کابران همچنین به زبان گفت و گو در جلسه اشاره کردند و پرسیده اند که آیا نمایندگان مجلس انگلیسی بلد هستند؟ و در جواب این نظرات تاکید شده که «صددرصد مترجم همراهشون بوده» و اشاره ای هم شده به این که کوچک زاده نسبت به انگلیسی حرف زدن اکراه داشت.

خم شدن بذرپاش در مقابل آمانو نیز از نظرها دور نماند و واکنش های مخاطبان به این حرکت، منفی بوده است. به عنوان مثال حسین نوشته است: « آقایانی که یک شبه مدیر عامل سایپا می شوند و یک شبه نماینده و یک شبه دلواپس و آنچنان بر طبل واویلتنا می کوبند که باختیم و رقص با گرگ کردیم و هزاران مع الاسف بر قلم فرسایی هاشان گره می زنند تنها مانده تا در مقابل مردی که نه دولت مرد است و نه قدرت مدار تا کمر خم شود تا ادای احترام کند ... راست بایست مرد تا قامتت زودتر از آنچه باید خم نشود ... نمی دانم اگر بودید ، شما را پای میز مذاکره با تعظیم می دیدیم یا تکریم ؟؟ آن هم اگر بودیم و می دیدیم ..اما ما که خوب می دانیم زبان راه ناراست رفتن را خوب بلد است ... ما که می دانیم فردای فرداها قلم می نوازید که مهمان نوازی ما ایرانی هاست این خم شدنها و دست نوازی ها .... ولی بدان ادب را آداب است ... حکم ادب همان لبخند را کافی بود ... دلواپسمان نکن از فرداها»

در نظر دیگری این اقدام انتخاباتی و برای جذب رای توصیف شده است: «این را از من داشته باشید وقتی برجام را مجلس تصویب کرد که حتما می شود. چقدر از خودشان تشکر می کنند که مجلس چنین کرد وچنان وما شاهکار کردیم وهیچکس حریف مجلس نمی شود تا مثلا ما مردم یادمان برود که روحانی و ظریف چقدر با این نمایندگان وطیف پایداری بدبختی کشیدند . وآخرش نتیجه می گیرند که برای انتخابات اسفند ما از همه گل تر هستیم پس به ما رای بدهید ».

29213

 

کد N965294

وبگردی