آفتاب
/تحلیل-عبدالباری عطوان/

مسجد الاقصی حامی واقعی ندارد

مسجد الاقصی حامی واقعی ندارد

اگر این گروه انصارالله یمن بود که به مسجد الاقصی یورش می‌برد و به تجاوز علیه آن و نمازگزاران می‌پرداخت شاید می‌دیدیم که جنگنده‌های کشورهای عربی از جدیدترین نوعش که در کارخانه‌های آمریکا ساخته می‌شود به همراه هزاران سرباز برای دفاع از مسجد الاقصی به پرواز درمی‌آمدند اما این یهودیان تندرو هستند که به تجاوز علیه مسجد الاقصی می‌پردازند برای همین واکنش رسمی کشورهای عربی تنها به درخواست‌های عاجزانه از شورای امنیت و رهبران آمریکایی و اروپایی برای اعمال فشار بر اسرائیل محدود شده است مثل همان کاری که ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و چندین مقام و پادشاه دیگر کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه مستقل رای الیوم در تحلیلی در خصوص یورش‌های مکرر شهرک نشینان به مسجد الاقصی نوشت: "یورش یهودیان به مسجد الاقصی مساله خیلی مهمی نیست، تلاش برای تقسیم مکانی و زمانی آن خیلی خطرناک نیست و تجاوز به نمازگزاران و نگهبانان مسجد الاقصی یک مساله عادی است که نیاز به اقدام فوری ندارد و حرف‌هایی از این قبیل. این چیزی است که نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب به ما می‌گوید. همان زمانی که گفت وزرای خارجه عرب یکشنبه آینده در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی نقض‌های مکرر اسرائیل گرد هم خواهند آمد.

باید از نبیل العربی بپرسیم که چرا این نشست باید در نیویورک و نه در قاهره، امان، الجزایر یا موگادیشو برگزار شود. العربی اینگونه به ما پاسخ می‌دهد که به تاخیر انداختن این نشست به این دلیل است که وزرا گرفتار سفر به نیویورک هستند. آیا آن‌ها با شتر به سفر می‌روند؟

آقای نبیل العربی برای توجیه شانه خالی کردن وزرای عرب از زیر بار هرگونه مسئولیتی پاسخ می‌دهد که سازمان همکاری اسلامی 30 سپتامبر نشستی را با حضور وزرای خارجه این سازمان برگزار می‌کند. این نشست بهتر از نشست اتحادیه عرب است چرا که این سازمان متشکل از 57 کشور است.

موضوع برای آقای العربی بر سر آمار و ارقام است نه عمل و اقدام. به عقیده او نشست 57 وزیر خارجه بهتر از 22 وزیر خارجه است.

اینجا باید به اظهارات عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر بپردازیم که نسبت به عواقب وخیم تجاوزات مکرر به مسجد الاقصی هشدار داد و از اسرائیل خواست اقدامات جدی را برای خاموش کردن آتش بحران اتخاذ کند.

باید از سیسی بپرسیم که اگر اسرائیل شعله بحران را خاموش نکند و همچنان به تجاوزات خود ادامه بدهد چه کار خواهد کرد؟ آیا از نیروهای مصری در سیناء می‌خواهد تا با تانک‌های پیشرفته و جنگنده‌های اف 16 به سمت شهرک ایلات بروند یا برای هشدار دادن بر فراز این شهرک پرواز کنند؟ بگذارید واکنش نظامی را کنار بگذاریم تا برای هزارمین بار به تحریک متهم نشویم. بهتر است سوالی مسالمت آمیزتر بپرسیم؟ آیا سیسی سفارت اسرائیل را که تنها یک هفته پیش باز گشایی کرده‌ است به خاطر حمایت از مسجد الاقصی می‌بندد؟

سیسی را رها می‌کنیم و به اردن می‌پردازیم. 50 نماینده پارلمان اردن بیانیه‌ای را امضا کرده و در آن خواهان بستن سفارت اسرائیل و لغو توافقنامه وادی عربه برای پاسخ به تجاوزات اسرائیل علیه مسجد الاقصی شدند. باید اینجا سوال کنیم که آیا پادشاه اردن به طور عملی به این بیانیه پاسخ خواهد داد و سفارت اردن را خواهد بست به ویژه اینکه خود وی قیمومت اماکن مقدس در قدس را برعهده دارد و نگهبانان اردنی مورد ضرب و شتم از سوی نیروهای اسرائیل قرار گرفتند.

بر این باور نیستیم که تهدیدهای توخالی کشورهای عربی و هیاهوی آن‌ها از دور نتیجه‌ای بدهد بلکه این سرو صداها تنها با عبارت‌های انشایی گفته می‌شود به این امید که اوضاع آرام شود یا اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ترجیح بدهد که آن‌ها را از بحرانی خارج کند که در یک زمان نامناسب اتفاق افتاده است چرا که آن‌ها به یک مساله سرنوشت ساز مهم‌تر در یمن مشغول هستند. یا اینکه نتانیاهو حداقل به یهودیان تندرو سفارش کند که چند روز برای احترام به دوستان قدیمی و جدید عرب استراحتی کنند و بعد دوباره به یورش‌های از پیش طراحی شده خود بازگردند یعنی زمانی که غبار تهدیدهای توخالی کشورهای عربی فرو بنشیند.

مطمئنا اینها نباید باعث شود که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نیروهای امنیتی وی فراموش کنیم که تنها برای تظاهرکنندگان فلسطینی شیر می‌شوند که با برادرانشان در مسجد الاقصی اعلام همبستگی می‌کنند. آن‌ها حتی جرأت ندارند که یک تار موی ریش یک شهرک نشین را که در محوطه مسجد الاقصی عربده می‌کشد، بکنند. کسی که یکی از نیروهای امنیتی عباس را ببیند که یک نوجوان بسیار نحیف را از اردوگاه "الدهیشه" در بیت لحم سیلی و لگد می‌زند قطعا پی خواهد برد که یهودیان تندرو چرا با چنین اعتماد به نفس و بدون هیچ هراسی دست به جنایت می‌زنند.

عباس به روزنامه‌های اراضی اشغالی می‌گوید که "بمبی" را در سخنرانی خود در سازمان ملل منفجر خواهد کرد اما زمانی که آمریکایی‌ها وی را به گرفتن تنها سلاحی تهدید می‌کنند که مردم فلسطین را "خوار کرده" و مساله آن را به جایگاهی پست رسانده است یعنی سلاح "پول" اظهارات برعکسی را ایراد می‌کند؛ اظهاراتی که مقدمه‌ای برای کناره گیری‌اش از بمب صوتی است که کشورهای عربی و آمریکا این روزها برای عدم منفجر شدن آن بر فلسطین فشار می‌آورند.

هیچ کس خواهان برگزاری نشست وزرای خارجه عرب و سازمان همکاری اسلامی نشد؛ سازمانی که 99 درصد مسلمانان جهان مقر و دبیرکل آن را نمی‌شناسند و حتی نمی‌دانند که چنین سازمانی وجود دارد.

برای همین به این‌ها می‌گوییم که به یمن، سوریه یا عراق بروید و مسجد الاقصی را برای نگهبانانی بگذارید که با خون و جان خود می‌جنگند و طالب شهادت هستند. شما شایسته آن نیستید و مسجد الاقصی نیز نیازی به شما و ناتوانی ساختگی‌تان و دست داشتن‌تان با کسانی که پنهان و آشکار خواهان یهودی سازی قدس هستند، ندارد.

انتهای پیام

کد N965198

وبگردی