آفتاب
قوامی:

مذاکرات هسته‌ای مقدمه ورود به شرایط بهتر در آینده نزدیک است

مذاکرات هسته‌ای مقدمه ورود به شرایط بهتر در آینده نزدیک است

نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: دستاورد ارزشمند مذاکرات هسته‌ای مقدمات ورود به شرایط بهتر در آینده نزدیک است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هادی قوامی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس ضمن تسلیت شهادت امام باقر (ع) و گرامیداشت هفته دفاع مقدس و آغاز سال جدید تحصیلی، گفت: با توجه به شرایط رکود تورمی علیرغم تلاش دولت در کاهش تورم 43 درصدی به حدود 15 درصد در دو سال گذشته و دستاورد ارزشمند مذاکرات هسته‌ای که مقدمات ورود به شرایط بهتر در آینده نزدیک است امیدواریم بعد از رفع تحریم‌ها به اقتصاد مقاومتی برای کاهش وابستگی به شرکت‌های فرامیلیتی و صادرات مواد خام توجه ویژه‌ای شود.

او با بیان اینکه ورود به شرایط بهتر حداقل شش ماه به طول می‌انجامد در عین حال به علائم اثرات منفی رکود فعلی بر اقتصاد کشور و تولید و اشتغال اشاره کرد.

او در ادامه دلایل رکود را به شرح زیر برشمرد:

عدم تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش برای طرح‌های نیمه تمام توسط شبکه بانک‌ها و مشکلات ناشی از واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی؛ به طور مثال طرح‌هایی در اسفراین در حال اجراست که به صورت خلاف قانون واگذار شده است. در قانونی که در مجلس هفتم برای خصوصی سازی نوشتند متأسفانه خصوصی‌ سازی را منحرف کردند و خصوصی‌ سازی‌ها متأسفانه با اهداف اولیه فاصله زیادی دارد.

این نماینده مجلس به کاهش نرخ سوء تسهیلات نیز اشاره کرد و افزود: وقتی تورم 43 درصد سود تسهیلات 25 درصد است. حالا که به همت دولت تورم 15 درصد شده آیا انتظار نمی‌رود نرخ تسهیلات بانکی به زیر 15 درصد کاهش پیدا کند؟ متأسفانه همچنان 27 درصد است.

قوامی موارد دیگری از قبیل ارائه تسهیلات برای صادرات غیرنفتی، مشوق‌های مناسب برای صدور کالاها با ارزش افزوده بالا، تأمین تسهیلات ارزی و ریالی در طرح‌های صنعتی توسط صندوق توسعه ملی، اختصاص یارانه نقدی به طرح‌های سرمایه‌گذاری کشور را نیز برشمرد.

او در ادامه پیشنهاداتی به شورای پول و اعتبار داد:

کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری، کاهش نرخ سود سپرده قانونی به 10 درصد، فعال‌سازی ال‌سی داخلی (در داخل یک سری تحریم‌ها را علیه خودمان باز کردیم) ما باید شش ماهه از رکود خارج شویم وگرنه تعمیق شرایط رکود در آینده شرایط را بدتر خواهد کرد.

نماینده مردم اسفراین در ادامه تذکراتی به مسئولین اجرایی کشور در خصوص حوزه انتخابیه‌اش داشت و خواستار آبرسانی به روستاها، آسفالت مسیرهای روستایی، ‌اتمام طرح انتقال پسآب روستاها، پرداخت خسارت سیل‌های اخیر، عدم استفاده از بازنشسته‌ها در آموزش و پرورش که در برخی استان‌ها شد.

انتهای پیام

کد N965012

وبگردی