آفتاب

خطر سنگ کیسه صفرا در زنان بیشتر از مردان

خطر سنگ کیسه صفرا در زنان بیشتر از مردان

یک جراح عمومی گفت: زنان جوان و در سنین زایمان همراه با چاقی و چربی خون بالا، بیش از مردان در معرض ابتلا به سنگ‌های کیسه صفرا هستند.

دکتر منوچهر امامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه همدان، با بیان اینکه کیسه صفرا محل ذخیره مقداری از صفرای داخل کبد است، اظهار کرد: صفرا به روند هضم غذا و چربی‌ها کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه چاقی و چربی خون بالا یک عامل مهم در ایجاد سنگ کیسه صفرا است، اظهار کرد: معمولا هنگامی‌ که میزان چربی و کلسترل و موارد دیگری مانند لیپید‌ها و نمک‌های صفرایی تعادلادشان بر هم می‌ریزد، موجب ایجاد تشکیل اولیه سنگ کیسه صفرا می‌شود.

امامی با بیان اینکه درد شکم، حالت تهوع، استفراغ و دردهایی که با خوردن غذا به شدت آن افزوده می‌شود از علائم و نشانه‌های ابتلا به سنگ کیسه صفرا است، ادامه داد: با رشد سنگ‌ریزه‌ها بیمار در زیر دنده راست خود احساس سنگینی و درد شدیدی می‌کند.

وی تصریح کرد: چربی، چاقی، زایمان، بی‌تحرکی و مشکلات ژنتیکی از عوامل تشدیدکننده سنگ کیسه صفرا به شمار می‌روند. یکی از بهترین راه‌های تشخیص سنگ کیسه صفرا انجام سونوگرافی است که موجب تشخیص زودهنگام و درمان به موقع این بیماری می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورت چسبندگی شدید و پارگی کیسه صفرا، جراحی باز برای درمان این بیماری به کار می‌رود، تصریح کرد: در گذشته از جراحی باز برای درمان و خارج کردن سنگ کیسه صفرا استفاده می‌شد، اما امروزه با توجه به نوع و شرایط بیمار از جراحی لاپاروسکوپی برای خارج کردن آن استفاده می‌شود. اگر عمل سنگ کیسه صفرا اورژانسی نبوده و پارگی نداشته باشد، مدت زمان جراحی 30 تا 45 دقیقه به طول می‌انجامد.

امامی عنوان کرد: مراقبت‌های بعد از عمل در بیمارانی که سنگ کیسه صفرا خود را خارج کرده‌اند، بسیار حائز اهمیت است. بنابراین توصیه می‌شود بیماران پس از انجام جراحی تا مدتی از خوردن چربی و غذاهای پرچرب خودداری کنند.

وی با بیان اینکه عدم درمان سنگ کیسه صفرا موجب بزرگ‌تر شدن سنگ و حرکت و جابجایی آن به داخل مجرای کبد، زردی، بسته شدن دهانه معده و در آخر بسته شدن کیسه صفرا می‌شود، افزود: عوارض ناشی از عدم درمان این بیماری می‌تواند عاملی مهم برای ایجاد سرطان کیسه صفرا باشد.

این جراح عمومی گفت: برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا توصیه می‌شود افراد میزان چربی خون خود را کاهش دهند. همچنین مصرف خوراکی‌هایی که چربی را کاهش می‌دهد موجب ته‌نشین شدن املاح صفرایی و کاهش غلظت صفرا می‌شود.

انتهای پیام

کد N964889

وبگردی