آفتاب

نماینده مشهد در مجلس: برجام ضعف‌های آشکار و غیرآشکار دارد

نماینده مشهد در مجلس: برجام ضعف‌های آشکار و غیرآشکار دارد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به تبیین دیدگاه‌هایش در خصوص نقاط مثبت و منفی توافقنامه هسته‌ای (برجام) پرداخت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین حسین‌زاده در نطق میان دستور امروز (دوشنبه) خود در مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، به تبیین وظیفه تاریخی نمایندگان مجلس درخصوص برجام پرداخت.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص طی شدن فرایند قانونی رسیدگی به برجام، گفت: تفویض اختیار توسط رهبری به مجلس تفویض اختیار واقعی است و به هیچ وجه صوری نیست پس تصمیم‌گیری درباره قبول یا رد برجام تکلیف قانونی مجلس است.

وی ادامه داد: به عنوان فردی که برحسب وظیفه تبعات منفی و مثبت برجام را بررسی کرده است، می‌گویم مخاطب بنده تنها مجلس نیست بلکه دولت، سران قوا، شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کنندگان هسته‌ای مخاطب بنده هستند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در طراحی مسیر پیش روی نظام در باب مذاکرات هسته‌ای دو سناریوی رقیب وجود دارد. اول، دولت برجام را نه تنها دستاوردی مهم بلکه بهترین دستاورد ممکن بداند و ادامه مقاومت را در پیکار هسته‌ای بی‌فایده یا غیرممکن تلقی کند. طبیعی است که براساس این سناریو دولت اصرار خواهد داشت که مجلس یا در این قضیه وارد نشود و یا اگر وارد می‌شود به تصویب برجام رای دهد. با فرض چنین تصور و اعتقادی در دولت و تیم مذاکره کننده، مجلس چاره‌ای جز این ندارد که برجام را به صورت متنی و فرامتنی براساس دو شاخص مصالح کشور و منافع ملی بررسی کند و نتیجه حاصل از رای‌گیری را هرچه بود به دولت ابلاغ کند.

وی افزود: البته بنده به هیچ وجه منکر این واقعیت نیستم که برجام بخشی از مقاومت 10 ساله ملت ایران در پیکار هسته‌ای را محقق کرده است و منافع قابل توجهی بر تصویب و اجرای آن مترتب است اما در عین حال نمی‌توانم نگرانی خود را از برخی ضعف‌های آشکار و غیرآشکار برجام از یک سو و فریب‌کاری طرف مقابل پنهان کنم؛ بنابراین براساس سناریوی نخست باید عزم خود را جزم کنیم و با تمام توان با استفاده از ظرفیت کارشناسی موجود در داخل و خارج مجلس و از همه مهمتر با توکل بر خداوند متعال و دوری از نفسانیات که ممکن است ما را از شناخت وظیفه یا عمل به عمل باز دارد به بررسی برجام و منافع و هزینه‌های مترتب بر آن بنشینیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با تبین سناریوی بعدی مدنظرش گفت: دولت و مذاکره کنندگان عزیز اینک و پس از فروکش کردن فضای هیجانی اولیه به این جمع‌بندی نزدیک شده باشند که برجام اگرچه دستاورد مهمی برایمان محسوب می‌شود که البته چنین است، اما لزوما بهترین دستاورد ممکن نیست و هنوز این امکان وجود که با اصرار مجدد بر مواضع بحق‌مان حریف را وادار به عقب‌نشینی بیشتر کنیم.

حسین‌زاده ادامه داد: واقعیت این است که طبق نص صریح برجام فرایند مذاکرات هسته‌ای هنوز پایان نیافته و متوقف بر موافقت همه شرکت‌کنندگان از جمله ایران خواهد بود. وظیفه موافقت یا عدم موافقت با برجام در ایران هم که به تصریح رهبری انقلاب به مجلس شورای اسلامی واگذار شده است. براساس سناریوی اول دولت و مذاکره کنندگان عزیز چه بسا مداخله مجلس را تهدیدی برای مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن می‌دانستند اما براساس سناریوی دوم ورود مجلس به فرآیند مذاکرات و توقف برجام به تصویب مجلس شورای اسلامی فرصت جدیدی تلقی خواهد شد که در اختیار مذاکره کنندگان قرار می‌گیرد و با استفاده از این فرصت می‌توانند سعی مشکور خود را تکمیل کنند و ان شاءالله به نتایجی درخشان‌تر از قبل نائل شوند.

ادامه دارد..

کد N964812

وبگردی