آفتاب

پادشاه اردن: مسجدالاقصی شراکت و تقسیم را نمی‌پذیرد/درخواست پارلمان برای اخراج سفیر اسرائیل

پادشاه اردن: مسجدالاقصی شراکت و تقسیم را نمی‌پذیرد/درخواست پارلمان برای اخراج سفیر اسرائیل

پادشاه اردن ضمن هشدار نسبت به ادامه اقدامات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی در قدس و هتک حرمت مسجدالاقصی، تاکید کرد که این مسجد شراکت و یا تقسیم را نمی‌پذیرد. در همین راستا، جمعی از نمایندگان پارلمان اردن در یادداشتی اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از کشورشان را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ایلاف، عبدالله دوم، پادشاه اردن در دیدار با هیاتی از نمایندگان عرب پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) به بررسی تحولات اخیر مسجد الاقصی و هتک حرمت این مسجد توسط سربازان اسرائیلی پرداخت و بر حمایت اردن از مردم فلسطین و اقدامات این کشور در دفاع از مقدسات اسلامی و مسیحی شهر قدس و رایزنی‌ها با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف هرگونه تجاوز به مقدسات این شهر تاکید کرد.

عبدالله دوم در ادامه به اظهار داشت: اردن به تازگی موفق شده با تلاش‌های دیپلماتیک بسیار شورای امنیت را مجبور کند مسجدالاقصی را به رسمیت بشناسد و این در حالی است که شورای امنیت بنا بر درخواست اسرائیل این مکان را به نام "کوه هیکل" ثبت کرده بود.

پادشاه اردن در ادامه هشدار داد که ادامه اقدامات دشمن‌ستیزانه رژیم صهیونیستی علیه قدس و مقدسات دینی آن و تلاش‌هایی که این رژیم برای یهودی‌سازی قدس انجام می‌دهد پیامدهای خطرناکی برای امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت و منجر به جنگ مذهبی خواهد شد که عواقب آن مطلوب نیست.

وی ادامه داد: اردن به تلاش‌های خود برای دفاع از قدس ادامه می‌دهد؛ چراکه آن را مسئولیت دینی و تاریخی خود می‌داند.

پادشاه اردن تاکید کرد مسجد الاقصی یک مکان کاملا مقدس و شریف است که شراکت و تقسیم نمی‌پذیرد.

وی ادعاهای دروغین رژیم صهیونیستی برای توجیه اقدامات خود را محکوم و بر نقش رهبران کشورهای عربی در حمایت از مسجد الاقصی و اقداماتی که در این راستا انجام می‌شود، تاکید کرد.

در مقابل هیات نمایندگان عرب عضو کنست با تقدیر از نقش اردن در حمایت از قدس شریف و حفظ هویت عربی-اسلامی این شهر، آمادگی خود را برای عملکرد بهتر در برقراری صلح و ممانعت از تجاوزات رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

این هیات با اشاره به تلاش‌های اردن در سال گذشته برای لغو محدودیت ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی تاکید کردند در نتیجه این تلاش‌ها بیش از 350 هزار نمازگزار در نمازهای جمعه‌ ماه رمضان گذشته شرکت کردند.

از سوی دیگر، 45 تن از نمایندگان پارلمان اردن در یادداشتی از دولت خواستند ضمن بازنگری در توافقنامه "وادی عربه" (معاهده صلح میان اردن با رژیم صهیونیستی) و به منظور مخالفت با تجاوزات رژیم صهیونیستی، سفیر تل‌آویو را از کشور اخراج و سفر اردن در تل‌آویو را به کشور فرابخواند.

در این یادداشت آمده است که اقدامات اخیر دشمن صهیونیستی در اهانت به مسجد الاقصی باعث خدشه‌دار شدن عواطف یک و نیم میلیارد مسلمان در جهان شد.

در ادامه این یادداشت آمده است: دولت باید در توافقنامه منحوس "وادی عربه" بازنگری کند، این توافق نه ارزشی برای مردم اردن دارد و نه از قداستی برخوردار است که نتوان آن را نقض کرد. به این ترتیب اردن می‌تواند دوباره در مساله فلسطین مانند سابق رفتار کند.

انتهای پیام

کد N964757

وبگردی