آفتاب

تاتارهای کریمه علیه روسیه دست به اعتراض زدند

تاتارهای کریمه علیه روسیه دست به اعتراض زدند

صدها تن از فعالان حامی کی‌یف از جامعه تاتارهای کریمه، اقدام به مسدود کردن جاده‌ها از طرف اوکراین به این شبه جزیره کرده و علیه "اشغال" این منطقه از سوی روسیه اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ معترضان از جامعه مسلمان تاتار با همراهی اعضایی از گروه ملی گرای افراطی "پراوی سکتور" اوکراین از بلوک‌های سیمانی برای مسدود کردن سه جاده ارتباطی اوکراین به کریمه استفاده کرده و با این کار مانع انتقال کالا شدند.

رهبران تاتار گفتند: در اعتراض به نقض‌های مکرر حقوق تاتارها توسط مقام های روس دست به این کار زده‌ایم. هدف ما پایان دادن به اشغال کریمه و احیای تمامیت و یکپارچگی اوکراین است.

روسیه در مارس 2014 و پس از استقرار هزاران تن از نیروهای ویژه خود در کریمه درپی کناره گیری ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری اوکراین، این شبه جزیره را به اشغال خود درآورد.

اکثر اعضای جامعه 300 هزار نفری تاتار با الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه مخالف هستند و کی‌یف و دولتهای غربی را به خاطر این مساله مورد انتقاد قرار داده‌اند.

تاتارها در جریان جنگ دوم جهانی توسط جوزف استالین، رهبر شوروی به آسیای مرکزی تبعید شدند. آنها در پایان حکومت شوروی به کریمه بازگشتند.

معترضان همچنین گفتند که امیدوارند اقداماتشان به بهبود اوضاع در جامعه تاتار، آزادی فعالان دستگیر شده این جامعه و لغو محدودیتها علیه رسانه تاتار‌ها کمک کند.

پترو پوروشنکو، رییس جمهوری اوکراین بعدا در تلویزیون ملی این کشور گفت که مساله حقوق تاتارهای کریمه را در مجمع عمومی سازمان ملل که قرار است اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود،‌ مطرح می‌کند.

بین 10 تا 15 هزار تن از اعضای جامعه تاتار از زمان برافراشته شدن پرچم روسیه در کریمه،‌ از این شبه جزیره فرار کرده‌اند.

با وجود ملحق شده کریمه به روسیه، این شبه جزیره همچنان برای تامین انرژی و مواد غذایی به اوکراین وابسته است. علاوه براین، کریمه هدف تحریم‌های سخت غرب واقع شده است.

انتهای پیام

کد N964558

وبگردی