آفتاب

طرح فعالان تایلندی برای به چالش‌کشیدن خونتا

طرح فعالان تایلندی برای به چالش‌کشیدن خونتا

گروهی از فعالان دموکراسی‌خواه تایلند تلاش دارند به‌رغم قوانین خونتا و ممنوعیت برگزاری تجمعات، راهپیمایی‌های بیشتری را برگزار کنند.

گروهی از فعالان دموکراسی‌خواه تایلند تلاش دارند به‌رغم قوانین خونتا و ممنوعیت برگزاری تجمعات، راهپیمایی‌های بیشتری را برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ طرح فعالان تایلندی برای برگزاری راهپیمایی پس از برگزاری بزرگترین تظاهرات سیاسی در بانکوک از زمان روی کار آمدن دولت نظامی در مه 2014 مطرح شد.

برگزاری اعتراضات جدید در شرایطی که خونتا حالت هشدار اعلام کرده، دشوار است. خونتا در حال بررسی اقدام برگزارکنندگان اعتراضات صدها نفری است که قوانین دولتی را به چالش کشیده‌اند و روز شنبه دست به برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز زدند.

"جنبش دموکراسی نوین" ممکن است که اوایل اکتبر نیز تجمع دیگری ترتیب دهد. یکی از هماهنگ‌کنندگان آن می‌گوید: آیا فکر می‌کنید ما ترسیده‌ایم و عقب‌نشینی می‌کنیم؟ اصلا این طور نیست. ما همچنان به مبارزه خود ادامه می‌دهیم چرا که می‌خواهیم تایلند کشوری دموکراتیک شود.

به این گروه اجازه داده شد تا روز شنبه یک گردهمایی در دانشگاه تاماسات تایلند برگزار کند اما این تجمع نباید به خارج از این محوطه می‌رفت. هنوز مشخص نیست که چرا مقام‌ها اجازه برگزاری چنین مراسمی را دادند. معترضانی که در گروه‌های کوچکتر بودند، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

پرایوث چان اوچا، رهبر کودتایی خونتا و نخست‌وزیر کنونی تایلند ممنوعیت گردهمایی سیاسی و تجمع بیش از پنج‌ نفر را اعلام کرده و صدها فعال را برای بازجویی احضار کرده است. بسیاری از جمله روزنامه‌نگاران و سیاستمداران مجبور به شرکت در جلسات "تنظیم نگرش" در پایگاه‌های ارتش تایلند شده‌اند.

اعتراضات روز شنبه به مناسبت نهمین سالروز کودتا علیه دولت تاکسین شیناواترا برگزار شده‌ بود؛‌ تحولاتی که بسیاری از تایلندی‌ها آن را عامل تحریک درگیری سیاسی در این کشور تلقی می‌کنند.

انتهای پیام

کد N964528

وبگردی