آفتاب

نیویورک تایمز: اسرائیل باید به فکر دوستان جدید باشد

نیویورک تایمز: اسرائیل باید به فکر دوستان جدید باشد

تسنیم نوشت: یک روزنامه آمریکایی نوشت، اکنون که توافق هسته‌ای ایران حاصل شده و روابط آمریکا و اسرائیل به سطح پایینی تنزل پیدا کرده اسرائیل باید به فکر دوستانی جدید برای خود باشد.

 روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز ضمن اشاره به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی نوشت: اکنون که توافق هسته‌ای ایران حاصل شده و روابط آمریکا و اسرائیل به سطح پایینی تنزل پیدا کرده است بسیاری از اسرائیلی‌ها بر این باورند که سیاست‌های اوباما عامل اصلی این بحران بوده است و تل‌آویو باید به دنبال دوستان جدیدی برای خود باشد.

مخالفان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز دوست دارند تا انگشت اتهام را به سوی وی نشانه بروند و او را عامل اصلی تنش در روابط بین تل آویو و واشنگتن معرفی کنند.

ولی هر دو طرف بر این مساله اتفاق نظر دارند که روابط آمریکا و اسرائیل باید بار دیگر احیا شود. به نظر می رسد نخستین گام برای بهبود روابط آمریکا و اسرائیل، دیدار احتمالی نتانیاهو و اوباما در اوایل نوامبر خواهد بود.

ولی اسرائیل باید انتظارات واقع بینانه‌ای داشته باشد. هیچ جایگزینی برای آمریکا و دوستی آمریکایی‌ها وجود ندارد ولی اسرائیل طی سال‌های گذشته بیش از حد به دوستی با آمریکا وابسته شده است. روابط تل آویو و واشنگتن همواره به طور حیرت آوری نزدیک نبوده است. در دوران آیزنهاور روابط سردی بین دو طرف حاکم بود.

فرانسه در دهه 1950 میلادی متحد اصلی اسرائیل به شمار می رفت چرا که آمریکا در آن زمان تمایل چندانی به برقراری روابط بسیار نزدیک با اسرائیل نداشت. در دوران کندی روابط بهبود یافت. در دوران فورد، کارتر و جورج بوش پدر نیز روابط آمریکا و اسرائیل، پرتنش بوده است.

در طول زمان، وابستگی و اتکای کامل به حمایت آمریکا، به یک عادت برای اسرائیل تبدیل شده است. وابستگی به حمایت آمریکا یک اصل اساسی در راهبرد امنیت ملی اسرائیل بوده و یک نیروی بازدارنده در برابر دشمنان این رژیم به شمار می‌رود و معمولا هزینه آن نیز قابل تحمل بوده است.

روابط نزدیک با آمریکا، تا حد زیادی از نظر دیپلماتیک، مالی و روانی برای اسرائیل مفید بوده است. ولی تاحد زیادی اسرائیل را تنبل بار آورده است.

زمانی که اسرائیل نیاز به کمک داشته باشد یا به مشکل بیفتد، تنها گزینه این رژیم برای دریافت کمک، آمریکا خواهد بود. در واقع اسرائیل سرمایه گذاری کافی را برای پیدا کردن دوستان دیگری انجام نداده است. اسرائیل برای شکسته شدن اتحاد با آمریکا آماده نیست. منافع دو طرف معمولا طی دهه‌های اخیر با یکدیگر سازگار بوده است. البته در برخی موارد نیز منافع طرفین در تضاد با یکدیگر قرار داشته است. به عنوان مثال زمانی که اسرائیل تصمیم گرفت هواپیماهای شناسایی را به چین بفروشد، این مساله موجب بروز اختلافاتی شد.

ولی منافع آمریکا و اسرائیل زمانی که اوباما تصمیم گرفت توافق هسته‌ای با ایران را امضا کند، به طور دراماتیکی تغییر کرده است. ناگهان، برای نخستین بار در سال‌های اخیر، روابط اسرائیل و آمریکا با تنش‌های زیادی روبرو شد.

باراک اوباما چند هفته قبل به این مساله اشاره کرده است که انتظار بهبود روابط بین تل آویو و واشنگتن را دارد. در اسرائیل نیز مخالفان نتانیاهو بر این باورند که بهبود روابط با واشنگتن، مهمترین گام بعدی خواهد بود.

52261

کد N964481

وبگردی