آفتاب

بدست آمدن توافق موفقیتی بزرگ برای دو طرف بود

بدست آمدن توافق موفقیتی بزرگ برای دو طرف بود

رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی بی اس گفت: خود بدست آمدن تفاهم و توافق به معنای موفقیت بزرگ برای دو طرف است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، آقای روحانی گفت: توافق بسیار دشوار با بالا و پایین های بسیاری بدست آمد، اما ما مسیری درستی را انتخاب کردیم و من خوشحال هستم که ما گام بسیار مهمی در این زمینه برداشتیم، ما در روند برداشتن گام نهایی قرار داریم.

رئیس جمهور گفت: خود بدست آمدن تفاهم و توافق به معنای موفقیت بزرگ برای دو طرف است و آنچه که ما در حقیقت به آن رسیدیم اهدافی است که ما از همان روز اول دنبال کردیم و آن این بود که بتوانیم بدون مشکل فعالیت های صلح آمیز خود را حفظ کنیم و تحریم ها رفع شود و قطعنامه های ناعادلانه که علیه ایران تصویب شد، برداشته و لغو شوند.

دکتر روحانی در باره بحث های مختلف در آمریکا و نتیجه آن گفت: قابل پیش بینی بود که مسئله به این مهمی نمی تواند بدون داشتن مخالف حل شود، آنچه که تعجب برانگیز بود اظهار نظراتی بود که چندان خوشایند نبودند.

رئیس جمهور گفت: اگر کشوری می خواست با منابع فنی که دارد به بمب اتمی برسد، این توافق بسیار بدی برای آن محسوب می شد، زیرا این توافق محدودیت هایی برای همه جنبه های رسیدن به یک بمب اتمی اعمال می کند، اما اگر کشوری از همان ابتدا به دنبال فناوری صلح آمیز بوده باشد، هیچ چیزی را از دست نداده است. ما می خواستیم این اتهامات نادرست که ایران بدنبال تسلیحات هسته ای است به سمت این که هدف ایران فعالیت های صلح آمیز است، اصلاح و حل شود.

دکتر روحانی گفت: ما در این توافق محدودیت هایی برای دوره های زمانی پذیرفته ایم تا بتوانیم اعتماد بیشتری را در جهان ایجاد کنیم.

رئیس جمهور در باره اعتماد بین دوطرف گفت: درباره بحث اعتماد بین ایران و آمریکا باید بگویم این اعتماد وجود نداشته است و امروز نیز وجود ندارد و این موضوع روشنی است اما درباره موردی که شما مطرح کردید باید بگویم در هر زمانی از 2003 تا 2015 به خصوص در سال 2003 که ایران به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را پذیرفت، آژانس بین المللی انرژی اتمی بازرسی های زیادی انجام داده است.

آقای روحانی گفت:  پس از صدها ساعت بازرسی و بسیاری از گزارش ها در هر زمانی، در قطعنامه شورای حکام در نوامبر 2004 به صورت روشن بیان شد که فعالیت های ایران هیچ انحرافی نداشته است و در تمام گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی در دوازده سال گذشته، آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره گفته است در تاسیسات اعلام شده هیچ انحرافی مشاهده نکرده است.

رئیس جمهور گفت: ایران با آژانس توافق کردند که این مسئله را حل و فصل کنند و به نتیجه نهایی برسند، آژانس بین المللی انرژی اتمی سوالات خاصی در این زمینه دارد و ما در حال گفتگو با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای پاسخ به این پرسش ها هستیم.

دکتر روحانی گفت: روشن است که برخی ممکن است مخالفت کنند و برخی نیز از آن طرفداری و نظرات خود را ابراز کنند اما همزمان پس از تائید این توافق به وسیله نهادهای مسئول، همه از آن تبعیت خواهند کرد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز پس از تائید این توافق به وسیله نهادهای مسئول به این توافق احترام خواهند گذاشت.
کد N964468

وبگردی