آفتاب
یک فعال سیاسی اصلاح طلب :

خردورزی و قانون‌مداری از شاخصه‌های رفتار اعتدالی است

خردورزی و قانون‌مداری از شاخصه‌های رفتار اعتدالی است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با تأکید بر اینکه خردورزی و قانون‌مداری از شاخصه‌های رفتار اعتدالی است، گفت: به هر میزان که این دو شاخص کمرنگ شوند، رفتارهای افراطی پررنگ‌تر می‌شود.

قربانعلی قائمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره معضل «افراط‌گرایی»، اظهار کرد: هر پدیده یا امری که از مسیر اعتدال خود خارج شود، به افراط یا تفریط دچار شده است. در مقابل اعتدال به معنای به‌کارگیری عقل و خرد در اندیشه، رفتار و جهت‌گیری است.

وی افزود: معتقدم به هر میزان که در رفتار و جهت‌گیری از عقل و خرد کمتر بهره گرفته شود، بیشتر به سمت افراط‌گری پیش خواهیم رفت. گاهی موضع‌گیری‌های سیاسی نسبت به یک جریان سیاسی بسیار مثبت یا بسیار منفی است. در هر حالی که باید بر اساس عقل و خرد موضع‌گیری داشت نه منافع شخصی و جناحی. اعتدال در قضاوت نسبت به جریان‌های سیاسی بسیار مهم است.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره مصادیق افراطی‌گری در کشور، خاطرنشان کرد: در بررسی توافق هسته‌ای عده‌ای فقط به نکات منفی توافق تأکید داشته و نقاط مثبت را نادیده می‌گیرند. مصداق بارز افراطی‌گری این است که فردی که قبلاً هم مسئولیت داشته است، صد ایراد به توافق می‌گیرد. در مقابل هم عده‌ای فقط بر نکات مثبت توافق تأکید می‌کنند در حالی‌که باید نگاه اعتدالی به توافق هسته‌ای داشت و نکات مثبت و منفی آن را در کنار هم دید.

قائمی همچنین با اشاره به مسأله برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفندماه سال جاری گفت: در این حوزه نیز نگاه افراطی وجود دارد. عده‌ای فقط دولت را همه‌کاره انتخابات می‌دانند و نقشی برای شورای نگهبان قائل نیستند و عده‌ای همه نقش‌ها را به شورای نگهبان می‌دهند و معتقدند این شورا همه امور را باید در اختیار داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان با تأکید بر اینکه افراطی‌گری به یک جناح و جریان سیاسی خاصی محدود نیست افزود: افراطی گری از طرف هر جناح و جریانی مذموم است. جریان‌های سیاسی باید در موضع‌گیری خود از افراطی‌گری فاصله گرفته و در قضاوت‌ها، موضع‌گیری‌ها و رفتارهای سیاسی خود بر مبنای اعتدال حرکت کنند.

انتهای پیام

کد N964467

وبگردی