آفتاب

پیشنهاد جدید میانجی‌گران برای حل بحران سیاسی در بورکینافاسو

پیشنهاد جدید میانجی‌گران برای حل بحران سیاسی در بورکینافاسو

میانجی‌گران در بحران سیاسی بورکینافاسو پیشنهاد دادند، انتخابات جدید و جامع‌تری در نوامبر سال جاری میلادی برگزار شود. با این حال ارتش بورکینافاسو که به دنبال کودتایی قدرت را به دست گرفته اعلام کرده که می‌خواهد ژنرال‌هایش در جریان هرگونه دوره گذار باز هم رهبری این کشور را به عهده داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مهم‌ترین و جدی‌ترین نکته‌ای است که در پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای که به دنبال دو روز مذاکره به رهبری روسای جمهور سنگال و بنین منتشر شد، مطرح شده است. این برنامه پیشنهادی فردا (سه‌شنبه) توسط کشورهای بلوک منطقه‌ای غرب آفریقا موسوم به «اکوواس» در ابوجا، پایتخت نیجریه مطرح خواهد شد.

"مکی سال"، رئیس‌جمهوری سنگال گفت: این پیش‌نویس نتیجه مذاکره با تمامی طرفین است. ما در بورکینافاسو دو راه داریم، راه اول از طریق صلح است که منجر به پایان این بحران از طریق برگزاری انتخاباتی عادلانه و دموکراتیک می‌شود و راه دوم منجر به «آشوب» خواهد شد.

این آشوب و ناآرامی روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد هنگامی که ارتش بورکینافاسو، رئیس‌جمهور موقت و نخست‌وزیر این کشور را بازداشت و سپس یکی از ژنرال‌های ارتش را روز پنجشنبه به عنوان رهبر این کشور منصوب کرد. این تصرف قدرت کمتر از یک قبل از برگزاری انتخابات ملی در بورکینافاسو رخ داد و سبب شد تا اتحادیه آفریقا عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد و جامعه بین‌الملل نیز این کودتا را محکوم کرد.

میانجی‌گران نسبت به مذاکرات چند روز اخیرشان ابراز خوش‌بینی کرده بودند اما یکی از نمایندگان خونتا گفت، رهبران کودتا همچنان می‌خواهند ژنرال "گیلبرت دیندره" به عنوان رهبر بورکینافاسو باقی بماند؛ مساله‌ای که بعید است دیگر کشورها آن را بپذیرند. هنگامی که پیش‌نویس این توافق قرائت شد، ژنرال دیندره در اتاق حضور نداشت.

اوایل روز یکشنبه معترضان خشمگین در مقابل هتلی که مذاکره‌کنندگان در آنجا حضور داشتند، درگیر شده و شعار «نه به دیندره، نه به حکومت نظامی» سر دادند، دیگر معترضان نیز متعهد شدند از دولت جدید حمایت کنند.

این پیش‌نویس توافق که اواخر روز یکشنبه توسط میانجی‌گران منتشر شد، خواستار بازگشت "میشل کافاندو"، رئیس‌جمهور موقت بورکینافاسو به قدرت تا زمان برگزاری انتخابات تا پیش از 22 نوامبر (اول آذر) سال جاری میلادی شدند. انتخابات ملی برای 11 اکتبر (19 مهر) سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده بود اما ژنرال دیندره پس از این کودتا گفت، فکر می‌کند این تاریخ برای سازماندهی انتخاباتی مناسب زود باشد.

میانجی‌گران در راستای راضی کردن رهبران کودتا گفتند، این برنامه اجازه می‌دهد متحدان بلیز کامپائوره، رئیس‌جمهور سابق بورکینافاسو در انتخابات شرکت کنند. ژنرال دیندره گفت، مقررات انتخاباتی مانع نامزدی اعضای حزب حاکم سابق در انتخابات شده و این اصلی‌ترین دلیل برای این تصرف قدرت است.

انتهای پیام

کد N964465

وبگردی