آفتاب
سخنگوی کمیسیون ویژه برجام مجلس:

بسته شدن پرونده‌های گذشته و اختلافات با آژانس نوید بسیار بزرگی است

بسته شدن پرونده‌های گذشته و اختلافات با آژانس نوید بسیار بزرگی است

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتماد دارید؟ گفت: هنوز وارد اقدامات نشدیم؛ بنابراین فعلا نمی‌توانیم در این باره اظهار نظر کنیم اما نگاه، کاملا مثبت است.

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتماد دارید؟ گفت: هنوز وارد اقدامات نشدیم؛ بنابراین فعلا نمی‌توانیم در این باره اظهار نظر کنیم اما نگاه، کاملا مثبت است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید حسین نقوی حسینی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما درباره درخواست این کمیسیون از سازمان انرژی اتمی مبنی بر در اختیار گذاشتن اسناد محرمانه میان ایران و آژانس گفت: در جریان گفت‌وگوهایی که با آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی داشتیم درباره همکاری‌های ایران و آژانس با وی صحبت و سوال شد که طبق چه اسناد و نقشه راهی قرار است ایران و آژانس همکاری کنند؟

وی افزود: دکتر صالحی گفت اسناد محرمانه‌ای میان ما و آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد که نقشه راه را تعریف می‌کند و اعضای کمیسیون برجام، این نقشه را درخواست کردند و دکتر صالحی گفت این امکان وجود دارد که اسناد محرمانه را در اختیار کمیسیون بگذارم.

نقوی حسینی ادامه داد: کمیسیون ویژه برجام در پی اعلام آمادگی آقای صالحی، به طور رسمی درخواست مکتوب به سازمان انرژی اتمی ارسال کرد تا این اسناد را در اختیار این کمیسیون بگذارند و فعلا کمیسیون منتظر است تا این اسناد را ببیند.

وی درباره هدف کمیسیون برجام از دعوت آقای آمانو گفت: هدف این کمیسیون این است که برجام و قطعنامه 2231 و اسناد ضمائم آن را به طور کامل و جامع بررسی کند.

نقوی حسینی با بیان اینکه کمیسیون برجام در مقام داور و قضاوت در حال ایفای نقش خود است افزود: این کمیسیون باید در جریان کل مسائل قرار گیرد و به همین علت از مقام‌های مختلف دعوت و جلسات خیلی خوبی برگزار شد که یکی از آنها دعوت از آقای آمانو بود.

خنگوی کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برجام نقش مهمی را بر عهده آژانس بین المللی انرژی اتمی گذاشته است گفت: با توجه به سوابق فعالیتی آژانس لازم بود دیدگاه‌های آقای آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را بدانیم و نقطه نظرات و نگرانی‌های اعضای کمیسیون را مطرح کنیم و از تمهیدات آژانس برای جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته مطلع شویم.

نقوی حسینی افزود: آقای آمانو در اغلب محورهایی که صحبت شد بی پرده و مفصل صحبت کرد و توضیح داد و مسئولیت‌های خود را پذیرفت و با نگاه بسیار مثبت به موضوع نگاه کرد.

وی گفت: قرار است تا پایان سال 2015میلادی همه اختلافات آژانس و ایران حل و پرونده‌های گذشته بسته شود و این نوید بسیار بزرگی است و امیدواریم این اتفاق بیفتد زیرا مسائلی با آژانس داریم که حدود 14 سال حل نشده است به رغم اینکه همه اقدامات خود را انجام دادیم.

نقوی حسینی افزود: یکی از نکاتی که از آقای آمانو سوال شد این بود که موضوع غیرموثق و غیرمستندی با اطلاعاتی که یک گروه تروریستی یعنی گروهک منافقین در 14 سال قبل منتشر کرده است و جایگاه قانونی و حقوقی هم ندارد مستمسک آژانس قرار گرفته است و حدود 14 سال بر سر این موضوع با آژانس مناقشه داریم در حالی که مراحل مختلفی را برای حل آن طی کردیم اما آژانس قانع نشد و اخیرا آژانس یک مجموعه 20 سوالی را مطرح کرد.

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در پاسخ به این پرسش که آیا در ضرب الاجل تعیین شده آژانس می‌توان به این ابهامات پایان داد گفت: با توجه نگاهی که آمانو مطرح کرد و عزم آژانس را در این باره اعلام کرد تصور می‌کنم عزم آنها همین باشد زیرا اگر این سوالات باقی بماند برجام با مشکلات مواجه می‌شود.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی، نهاد بین المللی است و باید اسرار کشورها را حفظ کند گفت: یکی از حساسیت‌های کمیسیون ویژه برجام این بود که با توجه به اینکه بیش از 40 سال عضو رسمی آژانس هستیم و به تعهدات خود عمل کردیم و آژانس را محل امن حفظ اسرار می‌دانیم چرا اطلاعات ما از جمله اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای ما باید از آژانس خارج شود و هزینه جانی برای ما در پی داشته باشد؟

وی افزود: آقای آمانو اظهار کرد اطمینان می‌دهم خروج اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای ایران از سوی آژانس نبوده است و اگر جمهوری اسلامی ایران سندی در این باره دارد اعلام کند و ما پیگیری و مجازات می‌کنیم.

سخنگوی کمیسیون برجام ادامه داد: آمانو گفت صرفا اطلاعات در اختیار آژانس نیست و مسیرهای دیگری هم برای خروج اطلاعات وجود دارد و از طرف خود، آژانس و کارکنانش اطمینان قلبی داد که آژانس محل امنی برای اسرار و اطلاعات نظامی شماست و مطمئن باشید که از چارچوب آژانس هیچ اطلاعاتی خارج نخواهد شد .

نقوی حسینی درباره اینکه آیا قرار است با دانشمندان هسته‌ای ما مصاحبه شود ؟ گفت: این مصاحبه زمانی در قالب بازجویی و گفتگو مطرح بود که خط قرمز ما بود و به هیچ عنوان اجازه چنین کاری نمی دهیم و همچنان این موضوع برای ما خط قرمز است .

وی افزود: اگر نشست و گفت‌وگو با دانشمندان ما درباره مسایل علمی و فناوری برای بازسازی و تغییر ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ما انجام می‌شود اشکالی ندارد اما اگر بنا بر این باشد که از دانشمندان ما اطلاعات گرفته شود خط قرمر ماست .

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام درباره بازدید آمانو از سایت پارچین گفت: یکی از نقدهای کمیسیون برجام به عملکرد آژانس این بود که چرا آژانس بر اساس اطلاعات غیر موثق، بیانیه صادر یا اعلام موضع می‌کند؟

به گزارش ایسنا، نقوی حسینی افزود: نمی شود هر نوع اطلاعات از هر مرجع، سازمان، دسته و یا جماعتی که به آژانس بین المللی انرژی اتمی برسد این آژانس فوری موضع گیری کند بلکه باید موضوع را قبل از صدور بیانیه با ایران بررسی و سپس موضع گیری کند.

وی با اشاره به اینکه سایت پارچین از مباحث مورد مناقشه است ادامه داد: در منطقه پارچین سه طرح بزرگ ساخت و ساز عمرانی داریم از جمله بزرگراه شهید بابایی و ساخت سد ماملو و ده‌ها ماشین در این باره در حال کار هستند .

نقوی حسینی افزود: اگر قرار باشد این موضوعات برای آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئله درست کند همکاری ما را با آژانس سخت می‌کند و آژانس باید از مسیرهای رسمی، خبر و گزارش بگیرد و اگر گزارش‌ها با واقعیت منطبق نبود باید موضع گیری کند.

وی گفت: این بازدید امروز انجام شد تا این اعتماد سازی صورت گیرد و با این بازدید احتمالا ابهامات حل می‌شود .

نقوی حسینی تاکید کرد: بازدید از مراکز نظامی ما امکان پذیر نیست و آنچه که در برجام و قطعنامه دیده شده این گونه نیست افراد به راحتی بتوانند بازدید کنند بلکه فرمول و شکل خاصی دارد.

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام گفت: قطعنامه 2231 که برجام را تائید کرده است صراحتا شرط لغو تحریم‌ها را دو مقدمه قرار داده است.

وی ادامه داد: مقدمه اول این است که باید تعهدات ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شود پس از آن، این راستی آزمایی از طرف آژانس به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام می‌شود .

نقوی حسینی افزود: مقدمه دوم، دسترسی آژانس به مجموعه گسترده تری از اطلاعات است که یک فرمول کاملا مشخصی دارد و چیز مبهمی نیست و بعد از گزارش این دو با نگاه مثبت به شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حکام، لغو، تعلیق و توقف تحریم‌ها آغاز می‌شود.

وی گفت: ماموریت آژانس تا پایان سال میلادی جاری پایان نمی یابد و نظارت آن ادامه خواهد داشت زیرا ما عضو آژانس هستیم و نظارت هم از وظایف ذاتی این نهاد است.

نقوی حسینی افزود: هدف کمیسیون ویژه برجام هم این است که ابتدا بررسی و ارزیابی و سپس قضاوت کند و بر اساس آن پیشنهاداتی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند و مجلس مطابق این پیشنهادات نظر خود را درباره آن موضوع اعلام می‌کند .

وی گفت: مجلس الزاما نباید برجام را رد کند یا بپذیرد بلکه راه سومی هم وجود دارد و ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های برجام، تجربه همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی و نگاه گروه 1+5 اقدام کنیم.

نقوی حسینی با بیان اینکه آمریکایی‌ها ذاتا زورگو و قلدرمآب هستند و سعی می‌کنند از برجام برای نفود استفاده کنند تاکید کرد: باید راه‌های نفوذ را ببندیم.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی می‌تواند چارچوب هایی را قرار دهد که در عین حال که برجام اجرا می‌شود راه‌های نفوذ، سوء‌استفاده و فرار از تعهد هم بسته شود تا مردم اطمینان یابند که مجلس قوه نظارتی خود را دارد.

انتهای پیام

کد N964439

وبگردی