آفتاب

سیپراس و سیریزا دوباره به قدرت رسیدند

سیپراس و سیریزا دوباره به قدرت رسیدند

با برگزاری انتخابات تکراری در یونان حزب چپ گرای الکسیس سیپراس بار دیگر در این کشور پیروز شدند

محمد اکبری - با شمارش نزدیک به یک سوم آرا در انتخابات یونان، حزب چپگرای سیریزا که پیشتر قدرت را در دست داشت بار دیگر به پیروزی رسیده است. به این ترتیب، الکسیس سیپراس برای یک دوره دیگر به عنوان نخست وزیر این کشور به قدرت می رسد.

با اعلام نتایج اولیه، وانگلیس میماراکیس، رهبر حزب «دموکراسی نوین»، شکست خود را پذیرفت و با تبریک این پیروزی به سیپراس، برای همکاری با دولت جدید او اعلام آمادگی کرد. حزب راستگرای «دموکراسی نوین» نزدیک ترین رقیب انتخاباتی سیریزا محسوب می شد.

رسانه های اروپایی پیش بینی کرده اند که حزب سیریزا حدود سی و پنج درصد آرای رأی دهندگان در انتخابات پارلمانی یونان را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که «دموکراسی نوین» تنها موفق به کسب حدود بیست و هشت درصد آرا خواهد شد.

در عین حال، حزب سیریزا هم به تنهایی حائز اکثریت لازم برای تشکیل دولت نیست، و باید با احزاب دیگر ائتلاف کند.

آخرین نتایج شمارش آرا نشان می دهد سیریزا ۳۵ به ۲۸ از رقیب خود پیش است.
در صورتی که چنین نسبتی تا پایان رای گیری حفظ شود، سیریزا به اکثریت ۵۰ درصدی لازم برای تشکیل دولت دست نیافته و به این منظور، نیاز به ائتلاف با احزاب دیگر خواهد داشت. اتفاقی که از پیش از برگزاری انتخابات هم محتمل به نظر می رسید. 
آقای سیپراس پس از پذیرش طرح کمک مالی اتحادیه اروپا که به نوعی پذیرش ادامه سیاست های ریاضت اقتصادی در این کشور است دستور انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات تکراری را داد.  [span]
حالا رئيس جمهور به سیپراس مسئولیت خواهد داد تا به عنوان حزب پیشرو دولت را تشکیل دهد، در صورتی که در زمان مقرر حزب الکسیس سیپراس نتواند در این امر موفق باشد رئيس جمهور به حزب های دوم و سوم چنین فرصتی را خواهد داد.  [span]
عموم نظرسنجی ها پس از پذیرش طرح اتحادیه اروپا از سوی سیپراس حاکی از این بود که محبوبیت این سیاستمدار جوان و چپ گرا در میان مردم و به ویژه جوانان کاهش یافته است. این در حالیست که در انتخابات ژانویه ۲۰۱۵ که برای نخستین بار حزب چپ گرای سیریزا را در یونان به قدرت رساند، سیپراس و یارانش توانستند ۳۶ آرا را به خود اختصاص دهند. 

حالا شاید سیپراس با دست بازتری بتواند اداره دولت را در اختیار داشته باشد چرا که پس از تصمیم او برای پذیرش طرح کمکی اتحادیه اروپا باز هم مردم این کشور به او اعتماد کرده اند. گفتنی است این پنجمین انتخابات در یونان طی شش سال گذشته است.
49308

کد N964321

وبگردی