آفتاب

آمریکا از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی را خواستار شد

آمریکا از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی را خواستار شد

نماینده مذاکره کننده آمریکا در موضوع خلع تسلیحات هسته‌ای کره شمالی تاکید کرد که واشنگتن قطعا به دنبال از سرگیری مذاکرات شش جانبه خلع تسلیحات هسته‌ای کره شمالی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سونگ کیم، نماینده آمریکا در مذاکرات شش جانبه هسته‌ای کره شمالی ضمن اعلام این خبر در مصاحبه با خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گفت: مهم نیست که مذاکرات خلع تسلیحات هسته‌ای کره شمالی در پیونگ یانگ یا هر مکان دیگری از سرگرفته شود.

سفیر پیشین آمریکا در کره جنوبی ادامه داد: کره شمالی باید با بازگشت به میز مذاکرات تعهد پیشین خود مبنی بر خلع تسلیحات هسته‌ای‌اش را عملی کند.

به گزارش ایسنا، مذاکرات خلع تسلیحات هسته‌ای کره شمالی که با حضور شش کشور، آمریکا، روسیه، چین، کره جنوبی،‌ ژاپن و کره شمالی از سال 2003 آغاز شد، با کناره گیری کره شمالی از مذاکرات در سال 2008 متوقف شد.

این موضوع که یک مقام ارشد آمریکایی به صورت آشکار از مذاکره در پایتخت کره شمالی استقبال کند،‌ تقریبا بی‌سابقه بوده است.

با افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره به دلیل بالا رفتن احتمال انجام یک آزمایش هسته‌ای دیگر از سوی پیونگ یانگ، تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات خلع تسلیحات هسته‌ای کره شمالی افزایش یافته است.

کیم در ادامه مصاحبه خود گفت:‌ زمانی که به پیونگ یانگ این پیغام را می‌دهیم که خواستار از سرگیری مذاکرات مثبت و منطقی هستیم، قطعا هدف‌مان نیز همین است و این یک قول توخالی نیست و ما مایلیم تا با آن‌ها مذاکره کنیم.

او تصریح کرد: برای من این موضوع که مذاکرات در پیونگ یانگ یا هر مکان دیگری از سرگرفته شود، اهمیتی ندارد؛ موضوعی که مهم است آن است که بتوانیم آن‌ها را به میز مذاکره بکشانیم و از آن‌ها تعهد بگیریم که تسلیحات هسته‌ای خود را خلع خواهند کرد و اگر مذاکرات شش جانبه ادامه یابد، آن‌ها حاضر خواهند بود تا در فضایی مثبت و منطقی با ما به سمت خلع تسلیحات هسته‌ای این کشورحرکت کنند.

در سال 2008، در حالی که کره شمالی خواستار ادامه بی‌قید و شرط مذاکرات بود، آمریکا اصرار داشت تا پیونگ یانگ ابتدا تعهدات خود در راستای خلع تسلیحات هسته‌ای را اثبات کند و پس از آن مذاکرات ادامه یابد،‌ به همین دلیل با خروج کره شمالی از مذاکرات این مذاکرات نیز متوقف شد.

کره شمالی از سال 2008 تاکنون سه آزمایش هسته‌ای را انجام داده است.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که اخیرا وانگ یی، وزیر امور خارجه چین خواستار از سرگیری مذاکرات شش جانبه شد و تاکید کرد که مذاکره بهترین راه حل رسیدگی به بحران هسته‌ای پیونگ یانگ است.

انتهای پیام

کد N964146

وبگردی