آفتاب

افزایش بی‌سابقه فروش جلیقه نجات در عراق برای سفر به اروپا

افزایش بی‌سابقه فروش جلیقه نجات در عراق برای سفر به اروپا

شاهدان عینی در عراق می‌گویند که فروش جلیقه‌های نجات در این کشور به دلیل موج گسترده مهاجرت غیرقانونی به اروپا به سطح بالای بی‌سابقه رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فروشندگان و اصناف یک خیابان بورس لوازم ورزشی در شهر بغداد مشهور به خیابان رشید می‌گویند: فروش جلیقه‌های نجات در این خیابان به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است که آنها پیش از این مشاهده نکردند.

جواد توفیق، فروشنده‌ای که 30 سال است لوازم ورزشی می‌فروشد، گفت: در مجموع تقاضای خرید جلیقه نجات برای امسال بالاتر از هر سال دیگری بوده است اما توفیق که بیش از 15 سال ساکن هلند بوده و چند سالی است که به عراق بازگشته به جوانان نسبت به اینکه اروپا را یک راه حل جادویی برای زندگی خود بدانند هشدار می‌دهد.

توفیق گفت: من به جوانان توصیه می‌کنم به اروپا مهاجرت نکنند. آنها فکر می‌کنند که در آنجا چه آینده‌ای وجود دارد؟ نژاد پرستی در اروپا افزایش یافته و کار پیدا کردن در آنجا بسیار سخت است.

عامر که در فروشگاه دیگر در این خیابان کار می‌کند به مشتریانش می‌گوید که جلیقه‌های نجاتی که می‌فروشد برای استفاده در دریا طراحی نشده‌اند و این اطلاعات جلوی خرید برخی از آنها را می‌گیرد اما نه همه آنها. اگرچه برخی از عراقی‌ها با خرید جلیقه نجات به دنبال افزایش ایمنی خود هنگام عزیمت به اروپا هستند.

عده‌ای دیگری از آنها به دنبال یادگیری شنا به این هدف رفته‌اند.

علی مهدی علوان، یکی از اعضای سابق باشگاه شنای عراق کسی است که به آموزش شنا به کسانی که می‌خواهند از راه دریا به اروپا بروند می‌پردازد. تاکنون 15 نفر از کسانی که می‌خواستند عراق را ترک کنند نزد او آموزش شنا دیده‌اند.

علوان اظهار کرد: در حال حاضر من مشغول آموزش شنا به دومین گروه از مهاجران هستم و خانواده‌هایشان منتظر آنها هستند.

وی تاکید کرد: شنا کردن در همه جا چه هنگام جنگ چه هنگام سفر به شما کمک می‌کند با این حال قاچاقچیان انسان ممکن است به مهاجران غیرقانونی به اندازه کافی جلیقه نجات ندهند و برآوردها درباره هزینه این جلیقه‌ها مختلف است و گفته می‌شود در عراق بسیار ارزان‌تر از ترکیه است.

بسیاری از عراقی‌ها ریسک انجام سفر دریایی به اروپا را می‌پذیرند و اعلام شده که بیش از 9 هزار عراقی در فاصله ماه‌های ژانویه تا پایان اوت امسال به یونان رفته‌اند.

به گفته سازمان بین المللی مهاجرت، عراقی‌ها پنجمین گروه بزرگ مهاجران غیرقانونی در اروپا بوده‌اند. سفر عراقی‌ها به اروپا در قایق‌های پر ازدحام در سواحل ترکیه واقع در 1500 کیلومتری بغداد آغاز می‌شود.

این سفر به اروپا حاوی خطرهای مرگباری است و امسال بیش از 2800 نفر از این مهاجران در دریای مدیترانه غرق شده‌اند.

کودکان عراقی جزو این کشته شدگان بودند و گروه تروریستی داعش اخیرا با استفاده از تصاویر آیلان کوردی کودک غرق شده سوری تلاش کرده به آوارگان هشدار دهد به غرب فرار نکنند.

انتهای پیام

کد N964131

وبگردی