آفتاب
گزارش مهر از حاشیه‌های حضور آمانو در کمیسیون برجام؛

از دستپاچگی مدیرکل چشم بادامی تا میهمانان ناخوانده برجام

از دستپاچگی مدیرکل چشم بادامی تا میهمانان ناخوانده برجام

سؤالات نمایندگان عضو کمیسیون ویژه برجام در مجلس درباره سابقه درز اطلاعات محرمانه ایران و ترور دانشمندان کشورمان، کار ارائه گزارش را برای آمانو سخت و ناهموار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حضور امروز «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، با وجود حال و هوای رسمی و حاکم بودن ضوابط دیدارهای دیپلماتیک، با چند حاشیه جالب نیز همراه بود.

آمانو با استقبال رسمی علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه برجام و ابوترابی‌فرد دیگر عضو این کمیسیون، وارد محوطه تالار آینه ساختمان مشروطه شد.

آقای مدیرکل را در این دیدار «درک جان لیسی»، «ترو واریا رانتا» و «کورنل فروتا» همراهی می‌کردند؛ از ایران نیز حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزیر امور خارجه، رضا نجفی نماینده ایران در آژانس و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران حضور داشتند.

در این جلسه علاوه بر زاکانی رئیس کمیسیون، علاء‌الدین بروجردی، حسین نجابت، مهرداد بذرپاش، محمدمهدی زاهدی، سیدحسین نقوی حسینی، محمدحسن ابوترابی‌فرد و منصور حقیقت‌پور نیز در زمان‌بندی‌های کوتاه به بیان سؤالات خود از مدیرکل آژانس پرداختند.

از نکات جالب توجه در این نشست این بود که فقط ۱۵ عضو کمیسیون ویژه مجاز به حضور در جلسه بودند، اما برخی نمایندگان بدون هماهنگی آمدند و حتی دور میز اصلی جلسه نشستند؛ غلامرضا کاتب نماینده گرمسار، سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده دشتستان و ایرج عبدی نماینده خرم‌آباد میهمانان ناخوانده کمیسیون برجام بودند.

پس از بخش مقدماتی صحبت‌های مدیرکل آژانس و بیان سؤالات نمایندگان از وی، آمانو در بخش دوم سخنان خود به شمردگی و تسلط بخش اول سخن نگفت و با دستپاچگی و به صورت طولانی سخن گفت؛ تا جایی که چند مورد مترجم از ترجمه اظهارات وی جا ماند و به همین خاطر، نجفی نماینده ایران در آژانس به آمانو تذکر داد که هوای مترجم را داشته باشد که او هم در پاسخ گفت، خیلی هیجان‌زده شده‌ام!.

این هیجان‌زدگی که در لحن آمانو نیز به خوبی دیده می‌شد، پس از سوالات متعدد نمایندگان درباره ترور دانشمندان هسته‌ای ایران و درز اطلاعات محرمانه ایران از آژانس به رسانه‌های غربی و سرویس‌های جاسوسی کشورهای دیگر بروز یافت.

بخش آخر جلسه نیز، اظهارات زاکانی رئیس کمیسیون برجام بود که با لحنی جدی‌تر نسبت به سخنان ابتدایی خود، ۵ درخواست جمهوری اسلامی را از آژانس به آمانو گوشزد کرد؛ «برخورد غیرسیاسی و فنی و شفاف با مساله هسته ای ایران»، «حل مسائل گذشته و بسته شدن پرونده های سیاسی علیه ایران»، «حفظ دستاوردها و اطلاعات هسته ای ایران بعنوان امانت نزد آژانس»، «کمک به توسعه فناوری‌های صنعتی و تحقیقاتی مورد نیاز ایران» و «همکاری در جهت خلع سلاح هسته‌ای جهانی و آغاز آن از منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا» مطالباتی بود که در فراز پایانی نشست، به آقای مدیرکل ارائه شد.

کد N964064

وبگردی