آفتاب

سرشناس‌ترین اقتصاددانان چین در راه ایران /تئوریسین توسعه اقتصادی چین در ایران چه می خواهد؟

سرشناس‌ترین اقتصاددانان چین در راه ایران /تئوریسین توسعه اقتصادی چین در ایران چه می خواهد؟

اقتصادنیوز نوشت: جاستین ایفولین اقتصاددان ارشد و نایب رئیس سابق بانک جهانی و یکی از برترین اقتصاددانان چین به زودی به ایران می آید.

جاستین ایفولین اقتصاددان ارشد و نایب رئیس سابق بانک جهانی و یکی از برترین اقتصاددانان چین به زودی به ایران می آید.

لین یکی از سرشناس‌ترین اقتصاددانان چین به شمار می‌رود و طبق پیش‌بینی او، این کشور قادر است رشد اقتصادی سالانه هشت درصد را برای 20 سال آینده حفظ کند. 

بر اساس این گزارش، لین در 15 اکتبر 1952 در استان ایلان تایوان متولد شد. در 1982 مدرک MBA خود را از دانشگاه پکن دریافت کرد و در 1986 از دانشگاه شیکاگو دکترای اقتصاد گرفت. او پس از بازگشت به کشور چین، استاد دانشگاه پکن شد و در 1994 مرکز تحقیقات اقتصادی چین را به کمک همکارانش تاسیس کرد.

او در سال 2008 به مقام اقتصاددان ارشد و نایب رئیس ارشد بانک جهانی نائل آمد و اولین اقتصاددانی بود که از یک کشور در حال توسعه به چنین سمتی دست یافت. در چهار سال حضور وی در بانک جهانی او در شکل دهی برنامه تحقیقاتی این موسسه نقش کلیدی ایفا کرد.

پروفسور لین با تجربه علمی و عملی بالای خود 18 کتاب و بیش از 100 مقاله را به چاپ رسانده و در مورد مسائلی نظیر اقتصاد جهانی، بحران مالی و بسیاری از مسایل اقتصادی دیگر صاحب نظر است.

از میان آثار مهم و تاثیرگذار او می توان از کتاب «در جست‌وجوی شکوفایی» نام برد. لین در کتاب «در جست‌وجوی شکوفایی: اقتصادهای در حال توسعه چگونه می‌توانند اوج بگیرند؟» چگونگی توسعه در کشورهای در حال توسعه را مدل‌سازی می کند.

پروفسور لین در کتاب «در جست‌وجوی شکوفایی» بر این موضوع تمرکز می‌کند که کشورهای در حال توسعه قادر هستند چه کاری را برای اقتصاد خودشان انجام دهند. به اعتقاد لین «از پایان جنگ جهانی دوم تا‌کنون، نسخه‌های مختلفی برای رشد اقتصادی تجویز شده است اما این برنامه‌ها که بیشتر متاثر از ایدئولوژی هستند تا انجام پذیری، در عمل ثبات و اطمینان پایینی داشته‌اند».

لین با درس گرفتن از تاریخ، تحلیل اقتصادی و تجربه عملی، به بررسی این موضوع می پردازد که کشورهای موفق در توسعه اقتصاد خود چگونه به این مهم نائل آمده اند. او نشان می دهد که توسعه اقتصادی فرآیندی از نوآوری فناورانه مستمر، ارتقای صنعتی و تغییر ساختاری است که از چگونگی استفاده کشورها از زمین، نیروی کار، سرمایه و زیرساخت‌هایشان منتج می‌شود. طبق نظر او، کشورها باید درپی شناسایی و تسهیل توسعه آن صنایعی باشند که در آنها مزیت نسبی دارند (قادر هستند در آن صنایع به اثربخش‌ترین حالت ممکن محصول تولید کنند) و از این صنایع به عنوان مبنای توسعه بهره ببرند. در عین حال، کشورها باید توان بازارها را به رسمیت بشناسند و با محدود ساختن نقش دولت، امکان رشد و رهبری فرآیند نوآوری فناورانه و ارتقای صنعتی را برای شرکت ها فراهم بیاورند.

با پیروی از این چارچوب «اقتصاد ساختاری جدید» لین نشان می دهد که چگونه حتی فقیرترین کشورها نیز می توانند برای چندین دهه رشد اقتصادی مداوم هشت‌درصدی را تجربه کنند، به میزان چشمگیری فقر را کاهش دهند و در طی یک یا دو نسل به کشورهایی با درآمد متوسط و حتی بالا بدل شوند.

پروفسور لین 18 و 19 مهرماه به دعوت موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، میهمان کشورمان خواهد بود و در همایش بین‌المللی سیاست‌های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال سخنرانی خواهد کرد.

 

 

22339

کد N963981

وبگردی