آفتاب

پناهجویان سوری به کاخ چانکایا رسیدند

پناهجویان سوری به کاخ چانکایا رسیدند

واحد مرکزی خبر نوشت: نمایندگان پناهجویان سوری دیروز در کاخ چانکایا در آنکارا با نخست وزیر ترکیه دیدار کردند.

تلویزیون تی آر تی ترکیه اعلام کرد : نمایندگان پناهجویان سوری دیروز در کاخ چانکایا در آنکارا با نخست وزیر ترکیه دیدار کردند.
به گزارش پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی ، احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه در دیدار با پناهجویان سوری با اشاره به برنامه خود برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت : تلاش خواهیم کرد تا مسئله پناهجویان سوری را در دستور کار مجمع عمومی سازمان ملل قرار دهیم. 
وی گفت : در نامه ای به سران دولت های مهم جهان آنان را از مشکلات شما مطلع و فراخوانی بین المللی نیز اعلام خواهیم کرد. 
نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه مرزهای ترکیه همچنان به روی پناهجویان باز خواهد بود ، گفت : ما تاکنون از پناهجویان سوری که مایل به ماندن در ترکیه باشند ، نخواسته ایم که از ترکیه خارج شوند. 
داوداوغلو گفت : ما تمایل کسانی را که مایلند از ترکیه به کشورهای دیگر بروند، درک می کنیم و مانع رفتن آنان به دیگر کشورها نخواهیم شد. 
وی به نمایندگان پناهجویان سوری گفت : با تلاش های شما در جهان درباره اوضاع پناهجویان سوری حساسیت ویژه ای ایجاد شده است. تصاویر آیلان (‌کودک سه ساله سوری که بر اثر غرق شدن قایق حامل پناهجویان در نزدیکی سواحل ترکیه جان خود را از دست داد ) و سرگذشت وی همه جهان را متاثر کرد. 
داوداوغلو گفت : من و رئیس جمهور ترکیه به صورت مداوم با سران کشورهای جهان گفتگو و مسئله پناهجویان سوری را مطرح می کنیم. ما همچنان به این تلاش ها ادامه خواهیم داد. 
نخست وزیر ترکیه با اشاره به گفتگوهای خود با وزیران امور خارجه آلمان ، لوکزامبورگ ،‌ اتریش و دبیر کل شورای اروپا در دو روز اخیر گفت : من اعتراضات به حق شما را برای آنان تشریح کردم. 
وی با تاکید بر اینکه ترکیه به هیچ وجه مانع عزیمت پناهجویان سوری به دیگر کشورها نمی شود ، تاکید کرد ،‌ ترکیه آمادگی دارد که هرگاه کشوری درهای خود را به روی پناهجویان سوری باز کند ، آنان را از طریق هوایی به این کشورها بفرستد. 
نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه به استانداران استانبول و ادیرنه دستور داده ام همه نیازهای پناهجویان سوری را تامین و با آنان به بهترین شکل رفتار کنند ،‌ گفت : ما امکانات لازم را برای کنفرانس های خبری و گفتگوی شما با رسانه ها را نیز فراهم کرده ایم.
وی گفت : صدای شما فقط صدای مردم سوریه نیست بلکه صدای بشریت است ، این صدا باید شنیده شود. صدای خود را از این پس نیز بلندتر کنید ، تا جهان این موضوع را درک کند که فلسطینی ها ، سوری ها و انسان های مظلوم در همه جای جهان مانند انسان های دیگر حق حیات دارند. 
نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه دولت ترکیه قصد دارد ابتکار عمل را درباره مسئله پناهجویان به دست بگیرد ،‌ گفت : ما گروه های کاری مشترک برای گفتگو با اتحادیه اروپا و سازمان ملل تشکیل خواهیم داد و ماه اکتبر نیز کنگره بزرگی را درباره مسئله مهاجرت در جهان در ترکیه برگزار خواهیم کرد. 
49308

کد N963831

وبگردی