آفتاب

ادامه فشارهای کنگره بر توافق هسته‌ای ایران

ادامه فشارهای کنگره بر توافق هسته‌ای ایران

ایسنا نوشت: خبرگزاری آسوشیتدپرس در مقاله‌ای نوشت: با وجود این که توافق هسته‌ای ایران انجام شده است، مخالفان آن به آرامی کنار نخواهند رفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در مقاله‌ای نوشت: با وجود این که توافق هسته‌ای ایران انجام شده است، مخالفان آن به آرامی کنار نخواهند رفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مقاله بدون توجه به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران آمده است: دوره 60 روزه بازنگری کنگره به پایان رسیده است و در هفته گذشته وزارت خارجه آمریکا طرح اجرای توافقی که هدفش جلوگیری از مجهز شدن ایران به سلاح هسته‌ای است را ترسیم کرد.

کنگره نیز مترصد وضع دوباره تحریم‌ها یا تقویت آن‌ها در برابر ایران است.

سناتور باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنا سلسله نشست‌هایی را در نقش و استراتژی ایالات متحده در خاورمیانه که به بررسی مفاهیم توافق هسته‌ای می‌پردازد، را شروع کرده است.

وی که مخالف توافق هسته‌ای ایران است گفت: بررسی توافق مدتی طول می‌کشد چون یک مساله بسیار مهم است و این یک قانون پیچیده خواهد بود.

زمانی که سناتورهای دموکرات با یکدیگر متحد شدند تا حتی قطعنامه رد توافق به میز باراک اوباما نرسد، باعث شکست جمهوری خواهان شدند. روز پنج‌شنبه گذشته وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد در 18 اکتبر (26 مهر) اوباما فرمان لغو را صادر خواهد کرد. بنابراین ایالات متحده آماده است تا در صورتی که تهران به الزاماتش در کنترل برنامه هسته‌ای عمل کند، تحریم‌ها را لغو کند.

این مقاله با اشاره به مواد برجام و الزامات ایران آورده است، ایران باید هزاران سانتریفیوژ خود در نطنز، سایت اصلی غنی‌سازی اورانیوم، را غیرفعال کند. سایت فوردو را به یک تاسیسات تحقیقاتی بدل کند و راکتور آب سنگین اراک را باز طراحی کند تا نتواند پلوتونیوم تولید کند.

هم‌چنین ایران باید ذخایر اورانیوم خود را از کشور خارج و تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ی فعالیت‌های هسته‌ای گذشته را اجابت کند، روشن نیست که این اقدامات چه مدت طول خواهد کشید.

در صورتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کند که ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش عمل کرده است، در آن صورت تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده سازمان ملل و اروپا درباره‌ی انرژی، مالی، کشتیرانی، خودرو و دیگر بخش‌ها معلق خواهد شد.

مارک دوبویتز‌، کارشناس تحریم و مخالف توافق هسته‌ای از موسسه بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در این باره گفت:‌ این به اصطلاح روز اجرا تا 6 یا 12 ماه آینده نیز فرا نمی‌رسد.

این مقاله در ادامه به بررسی اقدامات کنگره در مواجه با توافق هسته‌ای پرداخت و ادامه داد: تقویت نظارت بر اجرای توافق از سوی ایران در کنگره مورد بحث قرار گرفت و اقدام دیگر تصویب دوباره سند تحریم‌های ایران خواهد بود. این قانون در سال 1996 به منظور فشار بر کمپانی‌های خارجی مبنی بر این که در صنعت گاز و نفت ایران سرمایه گذاری نکنند تصویب شد. دیگر قوانینی که ممکن است مورد بررسی قرار بگیرد، تقویت امنیت اسراییل که ایران آن را تهدید به نابودی کرده است و نیز تقویت متحدان ایالات متحده در خلیج فارس که نگران نفوذ ایران در خاورمیانه در نتیجه این توافق هستند، است.

سناتور کریس کونیز، روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود در موسسه کارنگی اهدا برای صلح جهانی گفت: با وجود این که دوره بازنگری کنگره پایان یافته است اما اکنون کار واقعی آغاز شده است. بازداشتن ایران از فریب دادن باید به یک اولویت تبدیل شود و حتی تقلب جزئی و طفره رفتن از توافق هسته‌ای باید با برخورد سخت مواجه شود. ایران نباید تردید کند که در صورتی که توافق هسته‌ای را نقض کند با درد ناشی از تحریم‌های جامعه جهانی مواجه می‌شود.

او هم‌چنین از ایالات متحده خواست تا توانایی‌های حمله اسراییل به اهداف ایران را تقویت کند. دست‌یابی اسراییل به توپخانه و هواپیماهای مورد نیاز برای جلوگیری از حمله ایران را تضمین کند و جنگنده‌های 35-F و نیز بودجه برای سیستم ضد موشکی را فراهم سازد. برای با ثبات کردن بیش‌تر منطقه در آستانه اجرای توافق هسته‌ای ایالات متحده باید کشورهای خلیج فارس را در برابر تهدید‌های ایران تقویت کند.

باب منندز، سناتور از نیوجرسی و یکی از چهار سناتور دموکرات‌ مخالف توافق هسته‌ای از کنگره خواست تا سند تحریم‌های ایران را تجدید کند تا مطمئن شویم که یک گزینه مناسب و موثری داریم.

سناتور ریچارد بلومنتال نیز اعلام کرد که به همراه بن کاردین، سناتور از مریلند قانونی را پیشنهاد خواهند کرد که برخی از نقایص توافق هسته‌ای را مورد توجه قرار می‌دهد.

سناتوربلومنتال و کاردین هر دو یهودی هستند و با فشار زیادی از سوی موسسات لابی‌گر مواجه شدند اما در نهایت بلومنتال در حمایت از توافق هسته‌ای رای داد و کاردین به مخالفت با آن برآمد.

سناتور بلومنتال مدعی شد که آن‌ها قانونی را فراهم می‌کنند که در صورتی که ایران در انجام توافق تقلب کرد تحریم‌ها به جای اولیه خود بازگردد و نیز به دنبال افزایش کمک‌های امنیتی به اسراییل هستند.

از همه این مناظرات مهم‌تر این است که آیا توافق هسته‌ای ایران توسط جانشین اوباما در 16 ماه آینده اجرا خواهد شد.

تد کروز، اسکات واکر و مایک هاک‌ابی، نامزدهای جمهوری خواه ریاست جمهوری قول داده‌اند که این توافق را رها کنند.

سناتور لیندزی گراهام نیز در پاسخ به سوالی که آیا اجازه حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران را می‌دهد؟ گفت: مطئمنا اگر مطمئن شوم که آن‌ها سعی دارند تا بمب به دست بیاورند و یک چیز مهم دیگر آن‌ها می‌دانند که اگر مجبور شوم این کار را می‌کنم.

به گزارش ایسنا، مقامات ایران همواره اعلام کرده‌اند که برنامه هسته‌ای را با اهداف صلح‌آمیز ادامه می‌دهند و گزارش‌های آژانس نیز همواره بر صلح‌آمیز بودن این برنامه تاکید کرده است.

5252

کد N963819

وبگردی