آفتاب
یادداشت/ محمد واحدی

به بهانه روز جهانی صلح/ آمریکا؛ اصلی‌ترین برانداز صلح

به بهانه روز جهانی صلح/ آمریکا؛ اصلی‌ترین برانداز صلح

مسئول موسسه صلح زیبا طی یادداشتی با گرامیداشت روز جهانی صلح نوشت: ناقض اصلی حقوق بشر و اصلی‌ترین برانداز صلح، غرب با محوریت آمریکا است که برای رسیدن به منافع خود گروه‌های تروریستی را ایجاد کردند.

به گزار خبرگزاری مهر «محمد واحدی» مسئول موسسه صلح زیبا به مناسبت ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) «روز جهانی صلح» یادداشتی را در اختیار مهر قرار داد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«صلح از قديمي ترين آرمان های بشري است و برقراري صلح درجهان ارتباط مستقيمي با حقوق بشردارد. از صلح تعاريف مختلفي به عمل آمده است. يكي از تعاريف رايج آن، اين است كه صلح مساوي است با فقدان جنگ، يعني زماني كه جنگ نباشد صلح است. اما امروزه با ديد وسيع تر وهمه جانبه تري به موضوع نگريسته مي شود و آن اينكه صلح به معناي فقدان جنگ نيست، بلكه صلح مفهوم گسترده تري را در برمي گيرد.

واژه صلح به طور سنتی و از ابتدا برای «نبود وضعیت تجاوز، خشونت یا مخاصمه» به کار رفته و هنوز هم این جنبه‌ی آن برای عموم غالب‌تر جلوه می‌کند.

در ادبیات حقوقی صلح منفی اساساً ناظر بر نبود و نفی جنگ است و نه سایر اقدامات برانداز صلح. البته که جنگ، خود مفهومی دقیقاً حقوقی است و تنها کاربرد گسترده ی نیروهای مسلح به منظور تهدید یا نقض تمامیت ارضی دولت ها و استقلال سیاسی آن ها را در بر می‌گیرد.

در مقابل، صلح مثبت مبتنی بر گذار از حداقل شرایط صلح به سمت حداکثرسازی وضعیت‌هایی است که در آن زندگی پایدار بشر در همه‌ی محیط‌های سیاسی، فرهنگی، تمدنی و جغرافیایی میسر گردد.

در نگرش صلح عادلانه باید مفهوم منفی صلح یعنی عدم جنگ را در کنار مفهوم مثبت صلح یعنی استقرار، آرامش و عدالت در کنار یکدیگر مطرح کنیم چرا که صلح عادلانه ترکیبی از مفهوم منفی و مثبت صلح است.

«صلح عادلانه» تبلور نگرش ادیان توحیدی به برقراری و استقرار نظم کمال بخش حیات انسان و احترام به مجموعه ی اجزای هستی است.

صلح عادلانه، جایگزینی مناسب برای نظریه ی سنتی جنگ عادلانه است، به همان سبک که «گفتگو» جایگزین «جدال» تمدن‌ها شده است.  

صلح عادلانه، محوریت ترسیم دوباره‌ی روابط انسانی در محیط جهانی را با احترام به همه ی فرهنگ‌ها و تمدن ها، بر اشتراکاتی بنا می‌نهد که ادیان الهی برای تعریف صلح واقعی مقرر نموده‌اند.

به طور کلی مفهوم صلح عادلانه، هم صلح منفی و هم مثبت را در نظر دارد، اما صلح منفی (پرهیز از امکان برخوردهای خشونت آمیز) را در پرتو تمهید بسترهای سازگاری و همدلی نوع بشر و بازگشت به حقیقت خلقت انسان و هستی می‌داند.  اینگونه است که صلح منفی به کمک صلح مثبت پایدار و همیشگی خواهد بود.

متاسفانه در جهان امروز نه تنها به صلح عادلانه اهمیتی داده نمیشود بلکه حتی برخی کشورهای به اصطلاح دموکراتیک هم کوچکترین قدمی در راه به هدف رسیدن صلح منفی برنمی دارند.

حملات ددمنشانه ی نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی به زنان و کودکان یمنی، جنایات وحشیانه گروهک های تروریستی نظیر داعش و القاعده در عراق و سوریه، حملات پهبادهای ارتش آمریکا به غیرنظامیان در پاکستان  و  هجوم وحشیانه رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی تنها تعداد کوچکی از موارد نقض حقوق بشر و براندازی صلح در صحنه بین المللی جهان امروز است.

متاسفانه در تمام موارد ذکر شده، دست ایالات متحده آمریکا به عنوان اصلی ترین ناقض حقوق بشر و برانداز صلح  به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشهود است.

نقش این کشور در شکل گیری گروه های تروریستی و سپس حمایت از آنان در راستای منافع و اهداف آمریکا در سایر مناطق جهان است، در این زمینه می توان به موارد متعددی به ویژه نقش آمریکا در شکل گیری القاعده و حمایت از آن در دوره جنگ سرد که در راستای منافع آمریکا در حال جنگ با شوروی بود و یا به نقش آمریکا در ایجاد و تقویت گروه های تروریستی داعش و ... علیه دشمنان آن می باشد.

در سه سال گذشته داعش از حامیان غربی خود و به ویژه آمریکا سلاح‌ها و تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای دریافت کرده است که این سلاح‌ها به عراق منتقل شده‌اند.

نیروهای خط‌ شکن داعش، از کشورهای چچن، لیبی، تونس، افغانستان، پاکستان و اردن هستند که در سه سال گذشته در اردن، ترکیه و پاکستان توسط افسران سازمان سیا و موساد آموزش دیده‌اند. عناصر گروهک داعش از بی رحم ترین تروریستهای حاضر در سوریه و عراق هستند و به حملات وحشیانه خود در عراق و سوریه ادامه می دهد. حملاتی که هدف آن ایجاد رعب و وحشت و اشغال شهرهای مختلف عراق در راستای اهداف کلان ایالات متحده آمریکاو هم پیمانانش است.

حمایت های گاه و بیگاه و آشکار و پنهان آمریکا از گروه های مسلح، القاعده و شبه نظامیان تروریست در کشورهای مختلف اسلامی و بازگذاشتن دست آنها در مناطقی مانند سوریه و عراق، نشان می دهد که هر جا منافع آمریکا ایجاب کند، از طریق این گروههای تروریستی اقدامات مختلفی را انجام می دهند.

یکی از دلایل حمایت آمریکا از تروریسم در سوریه این است که این موضع استراتژیک یعنی سوریه که مانع تسلط مطلق غرب بر جهان عرب است و برای اسرائیل خطر آفرین می باشد از بین برود.

به همین ترتیب حمایت آمریکا از گروه داعش در عراق این است که از قدرت گرفتن اقلیت بزرگ شیعیان جلوگیری شود.

 جنایات صورت گرفته توسط آمریکا به هر دلیلی که باشد نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه است و تنها نشان دهندهی برخورد دوگانه کشورهای به اصطلاح دموکرات در این حوزه است.

بنابراین ناقض اصلی حقوق بشر و اصلی‌ترین برانداز صلح،  غرب با محوریت آمریکا و هم پیمانانش هستند که برای رسیدن به منافع خود گروه‌های تروریستی را ایجاد و با آنها به کشتار جامعه بشری می‌پردازند.

به طور کلی امروز مفهوم حقوق بشر و صلح به عنوان بازیچه ای در دستان اصلی ترین ناقضین آن ها قرار داشته و با  سوء استفاده از این مفاهیم قصد حکمرانی به ملت های جهان را دارند.»

کد N963596

وبگردی