آفتاب
ابوترابی در صحن مجلس:

روند بررسی برجام در مجلس منوط به نظر حقوقدانان است

روند بررسی برجام در مجلس منوط به نظر حقوقدانان است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده تهران مبنی بر اینکه دولت باید برای بررسی برجام لایحه ارائه دهد، گفت: رهبری روند حضور مجلس در بررسی برجام را منوط به نظر حقوقدانان دانسته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی حمیدرضا رسایی، نماینده مردم تهران با اعلام تذکری نسبت به عدم ارائه لایحه برجام به مجلس انتقاد کرد.

وی گفت: برجام هم اکنون به کمیسیون های مختلف مجلس ارجاع داده شده، اما دولت تاکنون لایحه برجام را به مجلس ارائه نداده است.

رسایی افزود: توافقات بین‌المللی باید به صورت لایحه توسط هیات دولت به تصویب برسد و به مجلس ارائه شود و به امضای وزیر یا رئیس جمهور برسد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر رسیدگی به برجام در مجلس تصریح کرد: گزارش برجام از سوی آقای عراقچی به رئیس دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه شده که دارای نقص هایی نیز می باشد. این موجود ناقص‌الخلقه در حال بررسی است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: کیمیسیون ویژه در حال بررسی گزارشی است که نه طرح است و نه لایحه.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند که مجلس برجام را در مسیر قانونی بررسی کند. مصوبه ما در طرح حفظ دستاوردهای هسته ای این بود که مجلس طبق اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی برجام را مورد بررسی قرار می دهد.

رسایی گفت: دولت لایحه نمی دهد و از قانون سرپیچی می کند.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: هیات رئیسه به این سوال پاسخ دهد که برجام در کمیسیون ویژه به صورت طرح بررسی می شود یا لایحه.

در ادامه محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که «در خصوص مسائل حقوقی برجام وارد نمی شوند و حقوقدانان باید در این مورد نظر دهند، اما نظر من این است که مجلس از این موضوع کنار گذاشته نشود.»

وی ادامه داد: مجلس برای بررسی این موضوع علاوه بر کمیسیون امنیت ملی کمیسیون ویژه ای را نیز برای بررسی این موضوع در نظر گرفت.

ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: متن برجام در اختیار ما است و این متن را علاوه بر کمیسیون ویژه در اختیار کمیسیون‌های تخصصی ذیربط نیز قرار دادیم تا نظر خود را در خصوص این متن اعلام کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق آئین‌نامه نیز کمیسیون ویژه در مسائل مهم و استثنایی که برای کشور بوجود می آید برای رسیدگی و تهیه گزارش به پیشنهاد حداقل ۱۵ نفر تشکیل می شود.

ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: در چارچوب آئین‌نامه داخلی در خصوص تشکیل و بررسی برجام تشکیل شده است و امیدواریم در چارچوب منافع ملی به نتایج درستی نیز برسد.

کد N963544

وبگردی