آفتاب

میانجی‌گران آفریقایی به دنبال پایان دادن به بحران سیاسی بورکینافاسو

میانجی‌گران آفریقایی به دنبال پایان دادن به بحران سیاسی بورکینافاسو

رهبر جمهوری بنین گفت: بورکینافاسو باید بار دیگر به دولتی تحت رهبری "میشل کافاندو"، رییس‌جمهوری این کشور بازگردد که این یک پیروزی در مقابل رهبران کودتای نظامی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، میانجی‌گران آفریقایی با هدف پایان دادن به درگیری‌های خشونت آمیز میان سربازان و معترضان در بورکینافاسو و نجات انتخابات ریاست جمهوری ماه اکتبر با "گیلبرت دیندره"، فرمانده خونتا گفت‌وگو کردند.

"توماس بونی‌یایی"، رهبر جمهوری بنین و پس از سومین دور مذاکرات با رهبر خونتای بورکینافاسو به خبرنگاران گفت: شاید جای امیدواری باشد. ما به دنبال اجرا و برقراری یک گذار سیاسی دیگر هستیم. گذار سیاسی که تحت رهبری غیرنظامیان و با همراهی میشل کافاندو است.

"مکی سال"، رییس جمهوری سنگال نیز که یکی از میانجی‌گران برای پایان دادن به این بحران است، ‌پس از این مذاکرات اظهارنظر نکرد اما دفتر وی پیشتر این مساله را تایید کرده بود که وی به دنبال میانجی برای بازگرداندن کافاندو به قدرت است.

هنوز مشخص نیست که آیا توافق برای عفو دیندره که تحت امر "بلیز کامپائوره"،‌ رییس‌جمهوری مستعفی بورکینافاسو رییس بخش جاسوسی بوده،‌ اجرایی می شود یا خیر.

سربازان گارد ریاست جمهوری بورکینافاسو روز چهارشنبه به نشست کابینه این کشور یورش برده و کافاندو را به همراه چند تن از وزرا ربودند و این امر باعث شد تا روند انتخاباتی که قرار بود 11 اکتبر برگزار شود را مخدوش کردند. هنوز زمانی دیگر برای برگزاری این انتخابات اعلام نشده است.

رهبران کودتای بورکینافاسو با نامیدن خود بعنوان "شورای ملی دموکراتیک" با برنامه‌های دولت موقت این کشور در انحلال گارد ریاست جمهوری مخالفت کرده و مدعی شدند که کشور با بی‌ثباتی روبرو شده پس از آنکه برخی از کاندیداها از شرکت در این انتخابات منع شدند.

رهبر خونتای بورکینافاسو گفت: ما خواهان یکسری پیشنهادها هستیم که به ما اجازه می دهد تا این انتخابات را به صورت صلح‌آمیز و ایمن برگزار کنیم.

کافاندو از آن زمان تاکنون آزاد شده و در محل اقامت خود با میانجی گران دیدار کرد. البته از زمان وقوع کودتا به صورت علنی صحبت نکرده است.

اتحادیه آفریقا درپی وقوع ناآرامی ها در بورکینافاسو عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورده و به رهبران این کشور 96 ساعت یا به عبارتی تا 22 سپتامبر زمان داده تا دولت قبلی را احیا کنند.

این کودتا در این کشور آفریقایی با انتقادهایی از جانب آمریکا، فرانسه و سازمان ملل مواجه شده است.

انتهای پیام

کد N963482

وبگردی