آفتاب
آیت‌الله رشاد:

حوزه‌های علمیه باید اصیل و روزآمد شوند

حوزه‌های علمیه باید اصیل و روزآمد شوند

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران گفت: بزرگترین فاجعه‌ای که پیش روی حوزه است دانشگاه شدن حوزه است. حوزه باید با همه خصوصیاتش حوزه باقی بماند. اصیل، ریشه‌دار و کمی روزآمد شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در آیین افتتاحیه سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران و برادران استان تهران که با حضور جمعی از طلاب در مصلای حضرت شاه عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، با اشاره به تفاوت‌های نظام آموزشی حوزه، آموزش و پرورش و دانشگاه، اظهار کرد: باید نظام استعدادمحور در دستور کار قرار گیرد. دانش آموزان، دانشجویان و طلاب استعدادهای فراوانی دارند که باید پرورده شود.

وی ادامه داد: همه سازمان‌های بزرگ سه رکن اساسی دارند که اولین رکن آنها پویشگر (عوامل انسانی)، رکن دوم نرم‌افزار (برنامه و مدیریت) و رکن سوم سخت‌افزار (امکانات فیزیکی) است. در نهاد حوزه عنصر چهارم ولایت و هدایت نیز وجود دارد که بر عهده مراجع نظام است.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران یادآور شد: موضوع تحول و ارتقای حوزه‌های علمیه اگر رخ دهد باید در هر سه رکن عوامل انسانی، هم نرم‌افزار و مدیریت و برنامه و هم در بحث سخت‌افزاری، ساختمان، کتاب و فضا بررسی شود. در حوزه 5 عامل انسانی داریم. عنصر اول تولیت و مسئولیت، عنصر دوم مدیریت، عنصر سوم مدرسان و عنصر چهارم کارگزاران و عوامل اجرایی و عنصر پنجم عنصر طلبه است.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم که طلبه‌ها مورد رضایت و عنایت حضرت حجت (عج) تربیت شوند و در این میان نقش مدرسان خاص است. مدرس به نوعی ستون حوزه است و حوزه بدون مدرس به نوعی بدون ستون است. آنچه باید در حوزه اتفاق بیفتد پروردن استعدادهای ذاتی طلبه‌هاست.

رشاد افزود: باید روش‌های تعلیم و تعلم مدیریت شود و علم درون طلبه نهادینه شود. با توجه به سنت‌های تاریخی هزارساله حوزه که امروز در معرض انقراض هستند باید این روش‌ها را همواره مدنظر داشته باشیم. طلبه هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ مراتب ایمانی و هم به لحاظ تهذیب و اخلاق و هم به لحاظ معنویت نیازمند مهارت‌هایی است.

وی گفت: ما باید طلبه‌هایی را تربیت کنیم که به عنوان یک عالم دینی در عصر کنونی و در عصر جمهوری اسلامی وقتی به خارج اعزام می‌شوند بهترین‌ها باشند چرا که بناست آنها پیام‌های امام صادق (ع)، انقلاب و امام و رهبری را به جهانیان منتقل کنند. طلبه‌های جوان باید به خوبی تحصیل کنند. محور همه فعالیت‌های ما تربیت طلبه تواناست و این اصل باید مورد اهتمام همه مدیران ستادی و شورایی استان‌ها باشد.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران ادامه داد: امروز در عرصه جهانی و حتی در جهان اسلام با مناقشات فلسفه دینی مواجه هستیم. فلسفه دینی توحیدی مورد نیاز امروز طلاب است. چون جریان‌های انحرافی نگاه به مبادی و مجاری عقیدتی و دینی داشته‌اند و به آن حمله می‌کنند. ما امروز به حق مدعی اداره جهان هستیم و امروز شیعه تمام قد در برابر جهان کفر ایستاده است. اگر بخواهیم حکومت اسلامی و جامعه اسلامی مبتنی بر الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی ارائه بدهیم بدون تولید علوم انسانی اسلامی این امر ممکن نیست و جز در حوزه کسی تخصص ارائه آن را ندارد.

رشاد یادآور شد: البته تراکم درس زیاد است و باید بار تحصیل کاهش یافته و در عین حال به آن عمق بدهیم. طلبه در اخلاق و تهذیب باید منطقی و متهذب بار آید. لذا باید مهارت‌های لازم را در این راستا بیاموزد.

وی در ادامه خطاب به طلاب جدیدالورود گفت: شما باید در تحصیل جدی باشید. دائم‌الوضو و دائم‌الحضور در محضر خدا باشید. پیش مطالعه،‌ درس استاد، تطبیق درس، مباحثه و سوال و جواب را باید در دستور کار خود قرار بدهید.

مهمترین موضوع در حوزه بحث مباحثه است که باید آن را جدی بگیریم و همچنین این موضوع در تقویم درسی مدارس نیز باید گنجانده شود.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران عنوان کرد: طلبه‌ای که نه قلم می‌زند، نه خطابه می‌داند نه امر قضا می‌کند صرفاً برای خودش مفید بوده، اما تکلیف ما علاوه بر ساختن خود ساختن جامعه است. ما درصدد هستیم به توفیق الهی و عنایت حضرت حجت و مراجع بزرگ تقلید این امر را در بین طلاب نهادینه کنیم. نظام جامع آموزشی حوزه در 200 صفحه تنظیم و نهایی شده و به تدریج در حوزه‌ها اجرایی شود.

انتهای پیام

کد N963381

وبگردی