آفتاب

رهبر طالبان با مخالفان به توافق نرسید

رهبر طالبان با مخالفان به توافق نرسید

سخنگوی یک گروه جدا شده از طالبان از شکست مذاکرات میان رهبری این گروه و فرماندهان ناراضی برای تعیین رهبر جدید این گروه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه نیوز آسیا، عبدالمنان نیازی، یک سخنگوی متعلق به گروه مخالف رهبری ملامنصور، رهبر جدید طالبان گفت: مذاکرت میان حامیان وی و فرماندهان ناراضی شکست خورده است.

نیازی تاکید کرد: ما دو ماه صبر کردیم، می‌خواستیم ملامنصور شرایط را درک کرده و با استعفا اجازه دهد شورای عالی با اتفاق‌نظر خود رهبر جدید را انتخاب کند اما او کم‌کاری کرد.

نیازی مشخص نکرد که آیا فرماندهان مخالفان ملامنصور وی را که از حمایت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است مورد حمله قرار خواهند داد یا خیر. به جای آن وی گفت فرماندهان ناراضی حملاتشان را متوجه دولت افغانستان و هم‌پیمانان خارجی‌اش در این کشور خواهند کرد.

وی تاکید کرد هر کسی که تحت رهبری ملامنصور فعالیت‌های شبه‌نظامی انجام دهد یک جهادگر نیست. ما اکنون علناً با او مخالفت خواهیم کرد.

چند روز پیش یعقوب پسر ملاعمر و منان برادر وی با ملا اختر منصور اعلام بیعت کردند.

نیازی گفت: منصور تهدید کرده بود که در صورتی که منان از رهبری‌اش حمایت نکند اعتباراتی که او از طالبان می‌گیرد را قطع خواهد کرد.

وی تاکید کرد: این یک مساله اقتصادی بود نه مذهبی. ملایعقوب و ملا منان هرگز نقشی در 20 سال مبارزه طالبان نداشته‌اند. آنها تنها در خانه نشسته بودند.

این سخنگو همچنین گفت که این گروه ممکن است به دو شاخه منشعب شود.

اعلام دودستگی در طالبان افغانستان می‌تواند مذاکرات صلح این گروه با دولت کابل را به بن‌بست کشانده و راه را برای گسترش فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در افغانستان باز کند.

این اختلافات بعد از آن بالا گرفته که مقام‌های اطلاعاتی افغان ماه گذشته میلادی خبر دادند ملاعمر، بنیانگذار طالبان افغانستان بیش از دو سال است که درگذشته است.

پس از اعلام این خبر گروهی از اعضای برجسته طالبان با برگزاری نشستی ملامنصور معاون ملاعمر را به عنوان رهبر جدید انتخاب کردند. اما این انتخاب برای برخی از اعضای گروه قابل قبول نبود.

انتهای پیام

کد N963315

وبگردی