آفتاب

مقاومت سیب‎زمینی‎ تراریخته نسبت به بیماری قارچی بادزدگی

مقاومت سیب‎زمینی‎ تراریخته نسبت به بیماری قارچی بادزدگی

سیب‎زمینی‎هایی که چند ژن به آن‎ها منتقل شده است نسبت به بیماری قارچی بادزدگی مقاوم‎تر هستند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، نتایج مطالعات میدانی پژوهشگران دانشگاه گنت، VIB با همکاری موسسه تحقیقات کشاورزی و شیلات (ILVO) بر روی سیب‎زمینی تراریخته در مجله Crop Protection منتشر شد.

آزمایش‌های مزرعه‌یی سیب‎زمینی‎های تراریخته در بلژیک و هلند به منظور بررسی کارایی انتقال یک تا سه ژن به سیب‎زمینی برای ایجاد مقاومت نسبت به بیماری بادزدگی که توسط گونه قارچ مهاجم Phytophtora رخ می‎دهد انجام شد.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که ژن‎های مورد مطالعه تأثیر متفاوتی در ایجاد مقاومت نسبت به قارچ عامل بیماری داشتند. پژوهشگران مجموعه‌ی خاصی از ژن‎ها را در سه گونه Solanum venturii ،Solanum stoloniferum وSolanum bulbocastanum شناسایی کرده‎اند که بیشترین مقاومت را نسبت به بیماری بادزدگی به وجود آورده‌اند.

پژوهشگران بر مبنای یافته‎های این پژوهش دریافته‎اند که برای اصلاح سیب‎زمینی‎ها باید ترکیب گسترده‌ای از ژن‎های مقاومت طبیعی را در ارقام جدید قرار داد که حداقل شامل سه ژن است ولی چهار یا پنج ژن مقاومت بهتر هم هست. همچنین این ژن‎ها باید به حد کافی متفاوت از همدیگر باشند. راهکار راهبردی برای ایجاد مدیریت مقاومت پایدار آن است که ترکیب ژن‌های مورد استفاده در ارقام جدید دائماً تغییر کند.

انتهای پیام

کد N963262

وبگردی