آفتاب
با 140 رأی موافق؛

طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی تصویب شد

طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی تصویب شد

مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود به طرح دوفوریتی اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی و فزندان شهدای غیرایرانی رأی داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در جریان رسیدگی به این طرح غلامرضا کاتب نماینده گرمسار به عنوان مخالف در اظهاراتی بیان کرد: تعیین تابعیت طبق قانون باید مشخص باشد. اینکه امروز قانون دائمی داشته باشیم بعد در قالب یک طرح دوفوریتی به موضوع تابعیت رسیدگی کنیم مشکلات بیشتری به وجود می‌آورد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین موسوی نژاد نماینده دشتستان نیز به عنوان موافق این طرح اظهار کرد: حدود یک میلیون نفر در ایران با مشکل تابعیت و هویت مواجه هستند اما متأسفانه قانونی هم که پیش از این به تصویب رسیده به درستی اجرایی نشده است تا هویت این افراد هم مشخص شود و این مسأله علاوه بر مشکل برای کشور آسیب های اجتماعی را هم به دنبال دارد.

میرقسمت موسوی نماینده مردم گرمی در مخالفت با این طرح، اظهار کرد: مخالفت بنده تنها با قید دوفوریت آن است. زیرا معتقدم در این زمینه کارشناسی‌ها انجام شده و جوانب امور بررسی شود و اگر واقعاً این موضوع تا این اندازه دارای اهمیت بوده چرا تا به حال چنین طرحی در دستور قرار نگرفته است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حمید رسایی نماینده تهران نیز در موافقت با این طرح، گفت: در شهرهای زیادی مانند مشهد، قم، تهران، کرمان و... نمونه‌هایی وجود دارند که طی سالیان دراز ازدواج کرده و در ایران هم زندگی می‌کنند و چه بسا در جبهه‌های جنگ نیز حضور داشته‌اند و این قانون اگر به تصویب برسد برای چنین فرزندانی تعیین تکلیف می‌کند. در حالی که اکنون به دلیل عدم وجود قانون در این زمینه هرج و مرج وجود دارد و این مسأله می‌تواند در صورت تأیید نهایی نیمی دیگر از هویت این افراد که ایرانی است و می‌خواهند در ایران بمانند را به آنها اعطا کند.

به گزارش ایسنا، طرح دوفوریتی مذکور از مجموع 203 نماینده حاضر با 140 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

انتهای پیام

کد N963245

وبگردی