آفتاب

بوسه مرگ بر رویای ترکیه

بوسه مرگ بر رویای ترکیه

تشدید فعالیت‌های نظامی روسیه در سوریه با هدف حمایت از دولت دمشق علیه شبه‌نظامیان در جنگ داخلی، شبیه بوسه مرگ بر روی رویای ترکیه برای برکناری بشار اسد با حمایت شورشیان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، ارسال تسلیحات پیشرفته روسیه، اتهام ساخت و ساز روس‌ها در یک پایگاه هوایی و ساخت پایگاه دریایی در نزدیکی لاذقیه موجی از اضطراب را به آنکارا تزریق کرده است.

فاروق اوگ‌اوغلو، سفیر سابق ترکیه در ایالات متحده گفت: حمایت روسیه و ایران از اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) ضربه‌ای سنگین به سیاست ترکیه وارد آورده که هدفش براندازی اسد بود.

مقام‌های ارشد روسیه در هفته‌های گذشته به انتقال تسلیحات و پرسنل نظامی به سوریه اذعان کرده‌اند و با دفاع از مواضع‌ خود، گفته‌اند که مسکو در مبارزه با تروریسم اسد را یاری می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز اخیرا در سخنرانی خود در تاجیکستان گفته بود: ما علیه تخاصم تروریست‌ها از دولت سوریه حمایت می‌کنیم و تاکنون پیشنهاد کمک نظامی – فنی داده‌ایم و باز هم به این روند ادامه می‌دهیم.

پوتین با درخواست از سایر کشورها برای حمایت از دولت سوریه گفته است: بدون مشارکت فعال مقام‌های سوریه و ارتش آن، ریشه‌کن کردن تروریست‌ها از این کشور و این منطقه و سراسر جهان دشوار خواهد بود.

به گفته اوگ‌اوغلو که سابقا پست‌های زیادی را در وزارت خارجه ترکیه نیز داشت، روسیه با این اقدام حضور نظامی و استراتژیک خود در سوریه را پایدار و مهم می‌کند.

مقام‌های ترکیه پیش از این اذعان کرده‌اند که از برخی گروه‌های شورشی در سوریه به منظور براندازی نظام این کشور حمایت می‌کنند اما تصمیم مسکو برای حمایت از اسد، مانعی بزرگ بر سر راه جاه‌طلبی مقام‌های ترکیه برای خلاص شدن از دست اسد به هر قیمتی است.

سفیر سابق ترکیه می‌گوید: اصلا واقع‌بینانه نیست که توقع داشته باشید زمانی که روسیه از اسد حمایت می‌کند، دولت دمشق سقوط کند. قبلا هم وضع به همین منوال بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با انتقاد علنی از مواضع روسیه در جریان سخنرانی خود گفت که این کمک نظامی به سوریه موجب افزایش تلفات جنگ داخلی می‌شود. وی مدعی شد که مشکل کنونی در سوریه زمانی حل و فصل می‌شود که نظام کنونی برکنار شود.

سینان اولگن، رئیس مرکز مطالعات اقتصاد و سیاست خارجی مستقر در استانبول می‌گوید افزایش فعالیت‌های نظامی روسیه در سوریه نه تنها نشان دهنده فاز جدیدی از استراتژی روسیه برای کمک به اسد است، بلکه خطر تجزیه سوریه را افزایش می‌دهد. وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های روس‌ها در اطراف حیطه کنترل اسد در لاذقیه است، گفت: حتی اگر قرار باشد اسد شکست بخورد، او حاضر به مذاکره نخواهد بود و جایی را دارد که بتواند به آن عقب‌نشینی کند.

از اوایل درگیری‌ها در سوریه در مارس 2011،‌ ترکیه به شدت تلاش کرده است تا تمام کشورهای را به پذیرش عملیات نظامی برای عزل اسد ترغیب کند. در ابتدا مقام‌های ارشد آنکارا گمان می‌کردند که اسد ظرف چند ماه سقوط می‌کند.

یاشار یاکیس، رئیس مرکز استراتژیک ارتباطات در آنکارا می‌گوید اقدام روسیه برای کمک به اسد ممکن است سیاست ترکیه در قبال سوریه را به باتلاق فرو کند.

انتهای پیام

کد N963202

وبگردی