آفتاب
وزیر کره جنوبی:

آینده روشنی را برای روابط سئول- تهران پیش بینی می‌کنم

آینده روشنی را برای روابط سئول- تهران پیش بینی می‌کنم

وزیر زمین و زیرساخت های شهری کره جنوبی از تلاش تهران – سئول به عادی نگه داشتن روابط در دوره تحریم ها سخن گفت و اظهار امیدواری کرد که با اجرای توافق هسته ای، آینده بهتری در روابط دو کشور رقم بخورد.

به گزارش خبرگزاری مهر،  «یو ایل هو» وزیر زمین، زیرساخت های شهری و حمل و نقل کره جنوبی که چندی پیش در راس یک هیأت تجاری - اقتصادی به تهران آمد تا درباره سرمایه گذاری در ایران در دوره پسا تحریم مذاکره کند، در گفتگوی اختصاصی با روزنامه «تهران تایمز» آینده روابط دو کشور را بسیار امیدوار کننده توصیف کرد.

روابط اقتصادی با تهران از اهمیت ویژه ای برای سئول برخوردار است و تا سال ۲۰۱۰ که کره جنوبی تحت فشار جامعه بین الملل به اعمال تحریم علیه ایران واداشته شد، این کشور ششمین شریک تجاری سئول محسوب می شد.

از همین رو، حصول توافق هسته ای و رفع تحریم ها فرصت خوبی است تا کره جنوبی برای بازگشت به موقعیت قبلی خود شتاب به خرج دهد.

*آینده همکاری های تجاری و اقتصادی بین سئول و تهران را با توجه به حصول توافق هسته ای بین ایران و کشورهای 1+5 و رفع تحریم های ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

 در زمینه های اقتصادی احتمالا وزیر اقتصاد و برنامه ریزی کره پاسخ مناسب تری را به شما خواهد داد. اما با در نظر گرفتن بهبود شرایط اقتصادی ایران و با توجه به سابقه حضور شرکت های کره ای در این کشور، من به لزوم بهبود تجارت بین دو کشور و سرمایه گذاری مشترک که منجر به بسط همکاری های اقتصادی و بازرگانی شود، باور دارم و درست به همین دلیل است که از آینده روشن در روابط سئول- تهران سخن می گویم.

*با توجه به توافق هسته ای ایران، آیا سئول طرح جدیدی در زمینه همکاری های اقتصادی با ایران دارد؟

نمی دانم منظور دقیق از عبارت برنامه های جدید چیست. اما ترجیح می دهم به جای آن از احتمال بازگشت به روزهای خوب گذشته و حتی همکاری های اقتصادی بیشتر سخن بگویم. من معتقدم کارهای بسیار زیادی در این زمینه باید انجام شود. سرمایه گذاری های زیادی باید از سوی کره در ایران انجام شود و برای همین است که باید زمینه های لازم برای تامین پروژه های سرمایه گذاری در سطح زیرساخت های شهری را فراهم کنیم.

من در گفتگو با سه وزیر ایرانی به تمایل آنها برای دعوت مجدد از تجار کره ای پی برده ام اما برای نیل به این مقصود آنها نیازمند ضمانت و سرمایه گذاری مستقیم دولت هستند. ما باید سیاست های تامین مالی را در همه زمینه ها گسترش دهیم. من وزیر زمین، زیرساخت های شهری و حمل و نقل هستم و ایران در زمینه های عمرانی به کمک ما نیاز دارد و ما حتی در خصوص پروژه های فرودگاهی نیز با یکدیگر مذاکراتی داشته ایم.  

*آینده همکاری های سئول – تهران را در بخش عمران و زیرساخت های شهری چگونه ارزیابی می کنید؟

بستر مناسبی برای سرمایه گذاری بیشتر در زمینه های عمرانی وجود دارد. در واقع، پیش از اعمال تحریم ها، ایران از این لحاظ ششمین بازار بزرگ کره جنوبی به شمار می رفت. اما تحریم ها ایران را به نوعی در زمینه های عمرانی به عقب راند. البته امیدواریم این مشکل به زودی حل شود. در بخش زیرساخت های شهری، انتظار می رود پیشرفت های زیادی بین دو کشور حاصل شود. ایرانی ها مشتری های خوبی هستند. ایران تمایل به خرید دارد و کره هم در مقابل خواهان صدور محصولات خود است. حداقل می توانم بگویم که ما منافع مشترکی را در این زمینه دنبال می کنیم و با یکدیگر اتفاق نظر داریم. پروژه های زیادی در تهران متمرکز هستند که از آن میان می توان به طرح های فرودگاهی و همچنین طرح راه آهن تهران – اصفهان اشاره کرد.

*توافق هسته ای ایران چه تاثیری بر روابط دو جانبه تهران – سئول خواهد داشت؟

سئول چشم انداز وسیع و آینده روشنی را در این زمینه پیش بینی می کند و از توافق به دست آمده بین تهران و کشورهای 1+5 مبنی بر لغو تحریم ها در ازای اجرای برخی از شروط تعیین شده استقبال می کند. انتظار می رود که در برخی از حوزه ها نتایج بسیار مثبتی به بار بنشیند اما ناگفته نماند که حتی در دوره تحریم ها هم تهران و سئول روابط چندان بدی با یکدیگر نداشتند. دستکم ما برای عادی نگه داشتن رابطه دو جانبه تلاش کردیم. اما با توجه به شرایط جدید انتظار می رود که بهبود بیشتری در این زمینه حاصل شود.  

*تحریم های ایران موجب اعمال برخی محدودیت ها در روابط تهران – سئول شد، پیشنهاد شما برای حفظ ثبات روابط دو کشور چیست؟

فکر نمی کنم که عادی سازی روابط به سبک قدیم کار چندان دشواری باشد چرا که به هر حال ما پیشتر هم روابط خوبی با یکدیگر داشتیم. برای مثال، در شهر تهران خیابانی به اسم «سئول» و در شهر سئول خیابانی به اسم «تهران» وجود د ارد. این قبیل اقدامات از رابطه مثبت دو کشور در زمان گذشته حکایت دارد و گمان هم نمی کنم که واقعا آسیب چندانی به روابط دو کشور در طول تحریم ها وارد شده باشد. بهبود روابط امر نسبتا آسانی است و امیدوارم اتفاقات خوبی در انتظار ما باشد.

کد N963192

وبگردی