آفتاب

اعتراض فعالان ضد کودتای تایلند نسبت به ممنوعیت برگزاری راهپیمایی

اعتراض فعالان ضد کودتای تایلند نسبت به ممنوعیت برگزاری راهپیمایی

حدود 200 معترض حامی دموکراسی در اعتراض به ممنوعیت برگزاری گردهمایی‌های سیاسی که از سوی خونتای حاکم تایلند اعمال شده در بانکوک دست به راهپیمایی صلح آمیزی زدند؛ رویدادی که بزرگترین راهپیمایی عمومی از زمان کودتای سال گذشته میلادی در تایلند محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این راهپیمایی سازماندهی شده از سوی "جنبش دموکراسی جدید" تحت رهبری دانشجویان مصادف با سالروز کودتای نظامی سال 2006 میلادی که باعث سرنگونی تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر وقت شد و همچنین در اعتراض به دولت کنونی تایلند برگزار شد.

ژنرال‌های حاکم تایلند از مه سال 2014 میلادی که قدرت را از دولت منتخب یینگلاک شیناواترا، خواهر کوچکتر تاکسین گرفتند، توانسته‌اند با ممنوعیت گردهمایی‌های سیاسی و سانسور رسانه‌ها، مخالف‌های عمومی را سرکوب کنند.

اما اگرچه تعداد بسیار زیادی از پیراهن قرمزهای حامی شیناواترا به خیابان‌ها نیامده‌اند اما تعداد اندکی از آن‌ها به رهبری فعالان دانشجوی تصمیم گرفتند تا در اعتراض به دولت کنونی تایلند دست به راهپیمایی بزنند.

آن‌ها روز شنبه از دانشگاه "تاماسات" به سمت بنای یادبود "دموکراسی" در میدان تاریخی بانکوک راهپیمایی کرده و علی رغم موانع و حضور افسران پلیس وارد این مکان شدند.

این فعالان از جمله 14 دانشجویی که در خصوص اعتراضات ماه ژوئن سال جاری میلادی در همین مکان به آشوبگری متهم شده بودند، پیش از آویختن بنری به دور این مجسمه که بر روی آن نوشته شده بود: "قدرت را به مردم بازگردانید"، سخنرانی‌های پرشوری ایراد کردند.

راتاپل سوپاسوپن، دانشجوی 22 ساله علوم اقتصادی گفت: ما به مناسبت کودتای نظامی سال 2006 به خیابان‌ها آمده‌ایم تا به مردم یادآوری کنیم که اگر ساکت بمانیم و کاری نکنیم، چه رخ می دهد. ما در حال حاضر مجددا تحت کودتای جدیدی قرار داریم.

شب فرا رسیده اما این معترضان همچنان در کنار بنای یاد بود "دموکراسی" درحال آواز خواندن هستند و شمع روشن کرده‌اند.

رانگسیمان رم یکی از رهبران "جنبش دموکراسی جدید" گفت: من از پیامدهای این اعتراضات نگرانم اما باید این کار را انجام دهم و چاره دیگری ندارم.

در همین حال تاکسین شیناواترا، رهبر با نفوذ جنبش اپوزیسیون "پیراهن قرمزها" که در تبعید خود خواسته به سر می‌برد به طرفدارانش که به خونتای نظامی حاکم تایلند معترض هستند در پیامی ساده گفت: در حال حاضر مخفی بمانید، از کوره در نروید و وانمود کنید که مرده‌های متحرکید.

وی که از خانه‌اش دائما این رویدادها را تماشا می‌کند از افرادی که می‌خواهند شاهد بازگشت متحدان تاکسین شیناواترا به قدرت باشند، خواست صبور باشند.

کوانچای پریپانا، رهبر پیراهن قرمزها گفت: هنگامی که با تاکسین صحبت کردم به من تاکید کرد کمی دیگر وانمود کنید که مرده متحرک هستید. تا انتخابات آتی صبر کنید. انتخابات آتی جای است که ما در آن پیروز خواهیم شد. اما مساله اینجاست که آیا اصلا انتخاباتی برگازر خواهد شد یا خیر؟

انتهای پیام

کد N963135

وبگردی