آفتاب

افغانستان ادعای اخیر پاکستان را رد کرد

افغانستان ادعای اخیر پاکستان را رد کرد

دولت افغانستان ادعای پاکستان مبنی بر اینکه حمله شبه‌نظامیان به پایگاه نظامی نزدیک پیشاور طرح‌ریزی و کنترل‌شده از سوی افغانستان است، تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاخ ریاست جمهوری افغانستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، کابل هرگز اجازه نداده و اجازه نمی‌دهد که از خاکش علیه سایر کشورها استفاده شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: افغانستان قربانی تروریسم است و درد و رنج حاصل از تروریسم را حس کرده و از صمیم قلب به خانواده قربانیان حمله پیشاور تسلیت می‌گوید.

شبه‌نظامیان مظنون طالبان در حمله‌ به پایگاه نظامی بدابر (Badaber) پیشاور در جمعه گذشته، جان 29 تن را گرفتند که 16 تن از آنان بدون سلاح در داخل مسجد در حال نماز خواندن بودند. در جریان این حمله 29 تن دیگر نیز مجروح شدند. مقام‌های امنیتی پاکستان می‌گویند که 13 مهاجم پس از ساعاتی تیراندازی کشته شدند.

سخنگوی ارتش پاکستان گفته است که مهاجمان از افغانستان آمده بودند و از سوی مقام‌های ارشد در افغانستان رهبری شده بودند. با این حال وی تاکید کرد که منظورش این نیست که دولت کابل در پس این حمله قرار دارد. این سخنگو گفت که اطلاعات مربوطه حاصل رهگیری ارتباطات است اما توضیح بیشتری ارائه نداد و گفت که سرویس جاسوسی پاکستان در حال بررسی مدارک است.

طالبان پاکستان با پذیرش مسئولیت حمله مذکور گفت که این حمله تلافی بمباران ارتش پاکستان علیه مساجد، کشتار غیرنظامیان در قبایل منطقه‌ای و نیز تحقیر طلبه‌ها در شهرها است.

سرویس جاسوسی پاکستان هنوز جزئیات بیشتری از عوامل حمله منتشر نکرده است. نیروی هوایی پاکستان از ژوئن 2014 نقش عمده‌ای در مبارزه با شبه‌نظامیان داشته و عملیات‌هایی را عمدتا در مناطق قبیله‌ای و هم‌مرز افغانستان انجام داده است.

دولت افغانستان گفت که کابل و اسلام‌آباد باید به همکاری با هدف حذف تهدید تروریسم ادامه دهند. در ادامه بیانیه مذکور آمده است: دولت افغانستان بار دیگر از پاکستان می‌خواهد با به صورت مشترک در امتداد مرز افغانستان بدون تبعیض با تمام گروه‌های تروریست مقابله کنند و به این روش صلح و ثبات را در افغانستان، پاکستان و تمام این منطقه تضمین کنند.

انتهای پیام

کد N963093

وبگردی