آفتاب

سازمان ملل: طرف‌های لیبیایی به توافقی تاریخی دست یافتند

سازمان ملل: طرف‌های لیبیایی به توافقی تاریخی دست یافتند

فرستاده سازمان ملل به لیبی از رسیدن طرف‌های مذاکره کننده لیبیایی در نشست مراکش به "توافقی تاریخی" خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری المیادین، برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی با اعلام این خبر تاکید کرد که فورا اجرای این توافقنامه را برای بررسی مرحله انتقالی جدید در لیبی آغاز خواهد کرد.

لیون ضمن تاریخی خواندن این توافقنامه گفت: این توافق پیام امیدوارکننده‌ای برای تمامی لیبیایی‌ها و تاکیدی بر این مسئله است که آن‌ها می‌توانند اختلافات خود را از طریق سیاسی و به شکل مسالمت آمیز با مذاکرات حل کنند.

وی گفت که این توافق نه تنها الگویی برای خود لیبی بلکه برای عراق، سوریه و یمن نیز خواهد بود.

لیون تاکید کرد: توافقی که پس از هشت ماه به آن رسیده‌ایم یکی از مسائل ضروری برای تضمین توافق، کثرت گرایی و توازن در داخل پارلمان است.

پیشتر و در ژوئیه گذشته طرف‌های لیبیایی بجز کنگره منحل شده لیبی توافق صلح را به شکل اولیه امضا کردند. در حال حاضر کنگره منحل شده لیبی در حال بررسی بندهای باقی‌مانده در توافق صلح است و خواهان انجام اصلاحاتی در این پیش نویس شده است.

سمیر غطاس، سخنگوی رسمی هیئت سازمان ملل در لیبی روز شنبه اعلام کرد که سازمان ملل توافق سیاسی مکتوب و اسامی دولت وحدت ملی را به طرف‌های لیبیایی ارائه می‌کند تا به توافق بر سر آن برسند.

اکنون لیبی دارای دو دولت و پارلمان یکی در طرابلس و دیگری در شهر طبرق است و اختلافات گروه‌های مسلح و تشکیل دولت فراگیر مانع از برقراری ثبات سیاسی در این کشور شده است. از زمان انقلاب برای براندازی نظام قذافی، بیش از نیمی از لیبی تحت تصرف القاعده و دیگر گروه‌ها درآمده است. در حال حاضر نیز داعش در این کشور سربرآورده و بیشتر مکان‌هایی که تحت تصرف القاعده بود، اشغال کرده است.

انتهای پیام

کد N963083

وبگردی