آفتاب
یک نماینده پیشین مجلس :

با خشونت‌های کلامی در دوره انتخابات مقابله جدی شود

با خشونت‌های کلامی در دوره انتخابات مقابله جدی شود

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: بارورد کردن فرهگ سیاسی جامعه، توجه به نظم‌بخشی به عوامل درگیر انتخابات و اقدام هماهنگ شورای نگهبان و وزارت کشور برای مقابله با چهره‌های افراطی و خشونت آفرین می‌تواند جامعه را از رفتارهای افراطی دور کند.

جهانبخش محبی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در تعریف مفهوم افراطی‌گرایی اظهار کرد: افراط‌گرایی، رفتارهای خشونت‌آمیز فرا قانونی است که افراد، جریان‌ها، سازمان‌ها و گروه‌ها برای رسیدن به قدرت یا تحصیل خواسته‌های خود بر دیگران از آن استفاده می‌کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر جریان‌های فکری را در طول تاریخ تبارشناسی کنیم متوجه می‌شویم که افراط‌گرایی ریشه تاریخی و پیشینه فکری دارد. اکنون عده‌ای پستو نشین خود را در آلونک‌های فکری پنهان کرده و بدون ‌آنکه در جامعه شناخته شوند، افرادی را که بن‌مایه فکری قوی ندارند، تحت امر و تسلط خود می‌گیرند.

این فعال سیاسی در ادامه درباره تفاوت انتقاد و تخریب و افراط‌ گرایی اظهار کرد: منتقدان انسان‌های آزاده‌ای بوده که دنبال تکمیل پدیده‌ای هستند که به آن انتقاد دارند. آنها نمی‌خواهند آن پدیده را از بین ببرند. منتقدان تمامیت‌ طلب، مستبد یا دیکتاتورمنش نیستند اما افراطی‌ها، افرادی خشن و تمامیت‌ طلب بوده و دنبال از بین بردن پدیده نه اصلاح آن هستند. آنها اگر از طریق تخریب، جنگ روانی یا شارلاتان بازی به اهداف خود نرسند،‌ به خشونت روی می‌آورند.

به گفته وی خشونت‌های و اقدامات غیرقانونی آنها در نهایت به ضرر خود آنها و جامعه بوده و راهکارهای برآمده از دین، علم و آزادی را تخریب می‌کند.

محبی‌نیا در بیان مصادیق رفتارهای افراطی‌گری در جامعه اظهار کرد: معمولاً انتخابات در ایران با خشونت کلامی همراه می‌شود. برخی افراد برای رسیدن به کرسی مجلس، طرف‌های مقابل را با دروغ و شایعه تخریب می‌کنند و به این نوع رفتار خود نیز افتخار می‌کنند.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به ضرورت برخورد قوه قضائیه با چنین رفتارهایی افزود: خشونت کلامی ریشه خشونت رفتاری است. ما همین حالا در حال مشاهده چنین رفتارهایی هستیم و البته رئیس قوه قضائیه به برخورد با این رفتارها تأکید داشته است اما باید قوه قضائیه در این حوزه فعال‌تر باشد و اگر آنها از رفتار خود دست برنداشتند، باید مانع حضور آنها در انتخابات شد.

محبی‌نیا همچنین گفت: منابر، نخبگان، شخصیت‌های بانفوذ و رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی هم باید برای تفاهم با افراطی‌گری وارد عمل شوند تا درصدی از رفتارهای زشت و غیرقابل دفاع در دوره انتخابات کم شود.

وی در پایان افزود: باید با فریب‌کاری‌ها، اشاعه دروغ و بزرگ‌نمایی‌ها مقابله شود. بیان مطالب و وعده‌های خارج از توانایی‌ها و ظرفیت‌ها، موجب ایجاد حساسیت‌هایی شده و می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. نباید اجازه داد در طول دوره انتخابات، این چنین رفتارهایی انجام شود.

انتهای پیام

کد N962983

وبگردی