آفتاب

نشست امنیتی مسکو – سئول با هدف بررسی موضوع هسته‌ای کره شمالی

نشست امنیتی مسکو – سئول با هدف بررسی موضوع هسته‌ای کره شمالی

مشاوران امنیتی رؤسای جمهور روسیه و کره جنوبی با هدف بررسی راه های موجود برای قانع کردن پیونگ یانگ به خاتمه بخشیدن به برنامه هسته ای خود با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کوریا هرالد، منابع آگاه امروز یکشنبه از احتمال برگزاری گفتگو بین مقامات بلندپایه روسیه و کره جنوبی با محوریت تهدیدات امنیتی برخاسته از پیونگ یانگ خبر دادند.

بر این اساس، «نیکلای پاتروشف» از مشاوران نزدیک «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، احتمالا پیش از سفر برنامه ریزی شده خود به ژاپن در اواخر ماه میلادی جاری، به کره جنوبی خواهد رفت.

ناگفته نماند که پیونگ یانگ به مناسبت ۷۰ امین سالگرد تاسیس حزب کارگران کره شمالی، برای طرح‌ احتمالی پرتاب ماهواره و همچنین اجرای چهارمین آزمایش هسته ای خود آماده می شود.

کره شمالی سال های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ سه آزمایش هسته ای انجام داده است.

به این ترتیب، پاتروشف به عنوان دبیر شورای امنیت روسیه برای نخستین بار پس از اکتبر سال ۲۰۱۲ قرار است با «کیم کوان جین» مشاور امنیتی ریاست جمهوری کره جنوبی، دیدار کند.

سفر وی به سئول به احتمال زیاد در روزهای سه شنبه تا پنجشنبه هفته جاری انجام خواهد شد.

شورای امنیت روسیه که ریاست آن را پوتین بر عهده دارد عالیترین نهاد مشورتی روسیه در زمینه مسائل امنیتی به شمار می رود.

کره جنوبی نقش آفرینی روسیه را در پایان دادن به برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی خواستار شده است چرا که به عقیده سئول، مسکو در مذاکرات هسته ای ایران و توافق به دست آمده بین تهران و کشورهای ۱+۵ نقش سازنده ای داشته است.

گفته می شود که روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد با آزمایش های موشکی و هسته ای پیونگ یانگ مخالف است.

کد N962944

وبگردی