آفتاب

واکنش چین به تصویب قانون حضور ژاپن در جنگهای فراسرزمینی

واکنش چین به تصویب قانون حضور ژاپن در جنگهای فراسرزمینی

وزارت دفاع چین به تصویب قانون جدید نظامی گری و حضور ارتش ژاپن در جنگ های فراسرزمینی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهربه نقل از شین هوا، وزارت دفاع چین امروز به تصویب قانون جدید حضور ارتش ژاپن در جنگهای فراسرزمینی توسط مجلس سنای این کشور واکنش نشان داد و آن را با تلاش برای برقراری صلح در جهان مغایر دانست.

وزارت دفاع چین تصویب لایحه امنیتی دولت ژاپن که پس از تصویب توسط سنای این کشور به صورت قانون جدید حضور ژاپن در جنگهای فراسرزمینی درآمده است را با قانون اساسی این کشور و تلاش ها برای برقراری صلح و ثبات در جهان مغایر دانست و اعلام کرد که این قانون نگرانی جامعه جهانی را نیز در پی خواهد داشت.

در بیانیه منتشره توسط این وزارتخانه تصریح شده است: از ژاپن می خواهیم تا به دغدغه های امنیتی همسایگان خود بیشتر توجه کنند.

گفتنی است، لایحه حضور ارتش ژاپن در جنگ های فراسرزمینی بالاخره بامداد امروز شنبه پس از کشمکش‌های فراوان به تایید مجلس سنای این کشور رسید.

رای گیری که قرار بود پیرامون این لایحه جنجال برانگیز برگزار شود از روز پنجشنبه هفته گذشته به دفعات از سوی احزاب اپوزیسیون به تاخیر افتاد. اما در نهایت از آنجا که حزب لیبرال دموکرات به رهبری «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن، اکثریت کرسی های پارلمانی را در اختیار دارد این لایحه را توانست از سد مخالفانی بگذراند که با توسل به حربه های مختلف از جمله استیضاح برخی از وزیران کابینه مانع از برگزاری رای گیری می شدند.

از سوی دیگر، در بیرون از پارلمان نیز تجمعات اعتراض آمیزی که طی ماه های گذشته به دفعات تکرار شده و در یک هفته اخیر شدت گرفته بود، همچنان ادامه داشت.

با تصویب این لایحه که روند بررسی آن بیش از ۲۰۰ ساعت به طول انجامید، دولت توکیو می تواند برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم، در صورتی که یکی از متحدانش مورد تهاجم قرار گرفت اقدام به مداخله نظامی کند.

از سوی دیگر چنانچه برای دفاع از امنیت ژاپن هیچ راهی به جز توسل به جنگ وجود نداشته نباشد، توکیو می تواند به گزینه نظامی استناد کند.

طیف مداخلات نظامی ژاپن با استناد به لایحه حضور در جنگ های فراسرزمینی شامل موارد زیر است:

-حمایت لجستیکی از کره جنوبی در صورت هرگونه تهدید از سوی دولت پیونگ یانگ. البته در این مورد ارسال نیروی زمینی ژاپن به خاک کره جنوبی همچنان به کسب مجوز از سوی پارلمان منوط خواهد بود.

-انهدام موشک های کره شمالی در صورتی که نقطه ای را در داخل خاک آمریکا هدف گرفته باشند.

-اقدام نظامی با هدف تامین امنیت خطوط کشتیرانی و رفع تهدیداتی که تمامیت ارضی ژاپن را تهدید می کند.

-حملات مسلحانه به منظور نجات جان اسرای ژاپنی.

-رفع ممنوعیت اعزام کمک های نظامی به متحدان منطقه ای و نیروهای آمریکایی مستقر در آسیا – پاسیفیک.

در این میان، عدم شفافیت قانون تصویب شده و احتمال سوء برداشت دولت های آتی از جمله مواردی است که موجب نگرانی گروه های اپوزیسیون است.

کد N962769

وبگردی