آفتاب

چین از ژاپن خواست "درس‌های عمیق تاریخ" را فرا بگیرد

چین از ژاپن خواست "درس‌های عمیق تاریخ" را فرا بگیرد

چین در اعتراض به تصویب لوایح امنیتی جدید در ژاپن که نقش ارتش این کشور در خارج از مرزها را گسترش می دهد، توکیو را متهم کرد به این که صلح را در منطقه به خطر می اندازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از شبکه بی.بی.سی، در پی تصویب لوایح امنیتی جدید در ژاپن، وزارت دفاع چین اعلام کرد، ژاپن باید از تاریخ درس‌های عمیقی را فرا بگیرد و نگرانی های امنیتی همسایگانش را محترم شمارد.

چین همچنین از ژاپن خواست تا برای پیشبرد صلح و ثبات منطقه‌ای تلاش بیشتری انجام دهد.

به درخواست دولت و با تایید پارلمان ژاپن، نقش ارتش این کشور پس از ۷۰ سال از یک نیروی صرفا دفاعی تغییر کرده و دولت ژاپن می‌تواند ارتش را در عملیات برون‌مرزی "پیشگیرانه" یا "عملیات مشترک دفاع از کشورهای دوست" به کار بگیرد.

تنش‌ها میان چین و ژاپن در ماه‌های اخیر بر سر گروهی از جزایر که هر دو کشور مدعی آنها هستند افزایش یافته است.

قوانین امنیتی جدید ژاپن اواخر روز جمعه در مجلس علیای پارلمان این کشور با 148 رای موافق و 90 رای مخالف تصویب شدند.

وزارت دفاع چین خاطر نشان کرده، ماهیت صلح‌جویانه قانون اساسی ژاپن و محدودیت‌هایی که این قانون اساس اعمال کرده با قوانین جدید نقض می شوند.

وزارت دفاع چین گفته است که این کشور تحرکات آتی ژاپن را به دقت زیر نظر خواهد داشت..

کره جنوبی نیز به ژاپن هشدار داد که بدون تایید این کشور، تغییر نقش ارتش را عملی نکند. کره جنوبی اعلام کرد، سیاست دفاعی ژاپن باید به نحوی شفاف تدوین شود و ماهیت صلح‌جویانه آن تغییر نکند.

روزنامه "هانکیوره"، چاپ سئول، در یادداشتی نوشته که بعید است بدون عذرخواهی صریح ژاپن از اقدامات گذشته‌اش این کشور بتواند همکاری دفاعی کره جنوبی را جلب کند.

در عین حال آمریکا، استرالیا و انگلیس از این تغییرات جدید استقبال کرده‌اند.

دولت ژاپن در توجیه تغییر نقش ارتش خود گفته که چین، کره شمالی و روسیه رفتار تهدیدآمیزی در پیش گرفته‌اند و ژاپن باید بتواند در صورت لزوم به عملیات پیشگیرانه علیه آنها متوسل شود. همچنین با تبدیل شدن ژاپن به یک قدرت برتر اقتصادی، این کشور نیازی به کشورگشایی ندارد و مشارکت در عملیات برون مرزی خطر درگیری در جنگ‌های بزرگ را به همراه نخواهد داشت.

تغییر نقش ارتش ژاپن به غیر از مخالفت‌های خارجی در داخل کشور هم با مخالفت‌های گسترده‌ای روبرو شد.

انتهای پیام

کد N962722

وبگردی