آفتاب

شماره جدید مجله نیوزویک/ آیا «پاپ» کاتولیک است؟

شماره جدید مجله نیوزویک/ آیا «پاپ» کاتولیک است؟

جدیدترین شماره هفته نامه نیوزویک با تصویر رو جلد پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان در زمینه ای تاریک منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، گزارش ویژه نیوزویک به بهانه سفر پاپ به آمریکا در پاییز به موضع‌گیری کلیسا در قبال ازدواج همجنس‌گرایان پرداخته بود؛ این گزارش بر مبنای رویکردها و مواضع اسقف اعظم سان فرانسیسکو، سالواتوره کوردیلئونه، نگاشته شده است که نگرشی ارتدوکس داشته و مخالف همجنس‌گرایی است.

نیوزویک که در شماره‌های متعدد خود نشان داده از همجنس‌گرایی حمایت می‌کند، در این گزارش سوابق و اقدامات کوردیلئونه را کالبدشکافی کرده و به نقد می‌کشد. از جمله اقدامات اسقف سان فرانسیسکو تلاش برای ترویج ارزش‌های اخلاقی در میان معلمان بود که رسانه‌های محلی لیبرال به آن واکنش منفی نشان دادند. او که از سه سال قبل به سان فرانسیسکو اعزام شده است، بارها نیز نسبت به تضعیف جایگاه ازدواج هشدار داده و حمیات از همجسنگرایی را محکوم کرده است.

الکساندر نظریان که نویسنده گزارش نیوزویک است، به بررسی اقدامات مشابه کوردیلئونه و پاپ نیز پرداخته است تا از این گذر، به رویکرد پاپ در خصوص این موضوع جنجالی نیز بپردازد. به عنوان مثال، در حالی که پاپ چندی پیش به دیدار زندانیان رفت و پای آنها را شستشو و ماساژ داد، کوردیلئونه هم به میان فقرا رفته بود و به آنها رسیدگی کرده بود. نظریان در ادامه به سیاست یکی به نعل و یکی به میخ پاپ نیز اشاره دارد که درباره همجنگسرایان گفته بود «من که باشم که خیر و شر را تعیین کنم؟»

نیوزویک با اشاره به اعتراضات به کوردیلئونه در وبلاگها و رسانه‌های محلی، اینگونه نتیجه‌گیری می‌کند که مردم سان فرانسیسکو – و در ابعاد بزرگتر مردم آمریکا – انتظار دارند پاپ فرانسیس در اولین سفر خود به آمریکا مواضعی بر خلاف اسقف اعظم کوردیلئونه بگیرد و موضع نرمتری به همجنس‌گرایی داشته باشد.

در ادامه مجله گزارش دیگری به بازداشت‌های اشتباه مسلمانان و مهاجران و اقلیتهای نژادی از سوی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا می‌پردازد که در برخی موارد به دلیل ترجمه اشتباه یا شباهت اسمی و امثال آن بازداشت شده و مدتها در زندان‌هایی مانند گوانتانامو به سر برده‌اند.

گزارش دیگر نیوزویک این هفته به پذیرش پناهندگان خاورمیانه در آلمان پرداخته است که اتفاقا طرح جلد نیوزویک ویژه اروپا در این هفته نیز به این مطلب اختصاص داشت. این گزارش بر این باور است که پیشینه تاریخی آلمان و شرایط اقتصادی این کشور باعث شده است آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، این تصمیم راهبردی را بگیرد و پناهجویان را به سرزمین خود راه دهد. به تعبیر این گزارش، آلمان بار دیگر رهبری اتحادیه اروپا را در این موضوع در دست گرفت تا اتحادیه اروپا را از بحران پناهندگان سوری، عراقی و غیره نجات دهد.

سایر گزارش‌های سیاسی نیوزویک ۱۹ سپتامبر به رقابت بین‌المللی بر سر قطب شمال، فعالیت‌های سیاسی پوتین در روسیه و افتتاح اولین مهدکودک و پیش دبستانی کاملا یهودی در لهستان اختصاص یافته‌اند.

دستاوردهای فناوری در خصوص پیشگیری از معلولیت ناشی از سکته، ابزارها و امکانات تلفن‌های همراه هوشمند، حیات وحش و محیط زیست آمریکا و گزارش‌های فرهنگی از سایر مطالب نیوزویک هستند که در بخش دنیای جدید این هفته نامه منتشر شدند.

کد N962672

وبگردی