آفتاب

برندگان جایزه «گوزن زرد» معرفی می‌شوند

برندگان جایزه «گوزن زرد» معرفی می‌شوند

برندگان اولین دوره جایزه ادبی «گوزن زرد» در مهرماه هم‌زمان با هفته کودک در ایران معرفی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، یک کتاب تألیفی و یک کتاب ترجمه‌ای با برگزاری اولین جایزه ادبی «گوزن زرد» که در فضای مجازی با حضور والدین در کنار بچه‌ها رقم خورده است، معرفی خواهند شد.

بنا بر اعلام، جایزه ادبی «گوزن زرد» یک جایزه مستقل و غیردولتی است که برای معرفی آثار برگزیده ادبیات کودک و نوجوان در ایران پایه‌گذاری شده است. موفقیت جایزه ادبی لاک‌پشت پرنده و اعتماد و استقبال خانواده‌های ایرانی از فهرست کتاب‌های برگزیده لاک‌پشت پرنده باعث شد تا دبیرخانه این جایزه به خانواده‌های ایرانی پیشنهاد مشارکت بدهد و از آن‌ها بخواهد در فرایند داوری و انتخاب کتاب‌های برتر سهیم باشند.

هدف از ارائه این پیشنهاد، ترویج کتاب‌خوانی در خانواده،‌ اضافه شدن کتاب به سبد خرید خانوار، دسترسی خانواده به کتاب‌های مناسب و آگاهی از سلیقه و نیاز مخاطب ادبیات کودک و نوجوان عنوان شده است. پیشنهاد اولیه در جشن مطرح شد. سپس فراخوان دعوت از والدین و کودکان برای داوری کتاب‌ها در امضای پاییزه لاک‌پشت پرنده در مهرماه 1393 در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مرتبط با لاک‌پشت پرنده منتشر شد. با اعلام آمادگی تعداد مناسبی از خانواده‌ها و ثبت نام آن‌ها برای داوری، مرحله کتاب‌خوانی از بهار 1394 آغاز شد. برخی از کتاب‌ها توسط خانواده‌ها تهیه شد و برخی از کتاب‌ها نیز با همکاری خانه کتاب ایران و شهر کتاب هفت چنار توسط دبیران اجرایی جایزه تهیه و برای خانواده‌های داوطلب ارسال شد.

پس از پایان برنامه کتاب‌خوانی و دریافت فرم‌های داوری پدرها و مادرها و بچه‌ها، در دوره اول برگزاری این جایزه دو نشان ویژه گوزن زرد از طرف والدین و کودکان به کتاب‌های منتخب در حوزه تألیف و ترجمه تعلق خواهد گرفت. تلاش دبیرخانه گوزن زرد بر این است که با افزایش تعداد داورها در دوره‌های بعدی، این جایزه در دو حوزه مستقل والدین و کودکان برگزار شود.

بر اساس این خبر، گوزن زرد اولین جایزه ادبی در حوزه ادبیات ایران است که در نتیجه آن یک برنامه کتاب‌خوانی گروهی و خانوادگی شکل گرفته است و خانواده و کودک به طور مستقیم درگیر ارزیابی کتاب و معرفی بهترین اثر شده‌اند. دبیرخانه این جایزه امیدوار است گوزن زرد بهانه‌ای برای توسعه و ترویج کتاب‌خوانی،‌ صلح و دوستی در میان خانواده‌های ایرانی باشد.

در نخسین دور این مسابقه که به صورت آزمایشی برگزار شد قریب به 20 خانواده مشارکت داشتند که نیمی از آن‌ها خانواده‌های ساکن تهران و مابقی خانواده‌های شهرستان‌هایی همچون اصفهان، یزد، بندرعباس و... هستند.

مراسم اختتامیه نخستین جایزه ادبی «گوزن زرد» اواسط مهرماه مصادف با هفته ملی کودک در ایران و احتمالا در محل کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد N962412

وبگردی