آفتاب

شکایت رئیس‌جمهور سودان جنوبی از سازمان ملل: همانند یک «بچه مدرسه‌ای» با من رفتار شده است

شکایت رئیس‌جمهور سودان جنوبی از سازمان ملل: همانند یک «بچه مدرسه‌ای» با من رفتار شده است

وزیر اطلاعات سودان جنوبی اعلام کرد، رئیس‌جمهوری این کشور از شرکت در نشست سازمان ملل با هدف تقویت اقدامات مربوط به برقراری صلح امتناع خواهد کرد چراکه احساس می‌کند همانند یک «بچه مدرسه‌ای» از وی برای شرکت در این نشست دعوت شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و ریک ماچار، رهبر شورشیان این کشور دعوت کرد تا با هدف حمایت از توافق صلح متزلزل آنها، اواخر ماه جاری میلادی در یکی از نشست‌های سازمان ملل شرکت کنند.

ریک ماچار در نشست 29 سپتامبر (هفت مهر) سال جاری میلادی شرکت خواهد کرد اما سالوا کر نماینده‌اش را به این نشست می‌فرستد.

مایکل ماکویی، وزیر اطلاعات سودان جنوبی به خبرنگاران گفت: شما نمی‌توانید یک رئیس‌جمهور را دعوت کرده و یک اطلاعیه مختصر به او بدهید و مانند یک بچه مدرسه‌ای از او بخواهید تا بیاید و در نشست‌هایتان شرکت کند.

وی افزود: البته مشکلی نیز درخصوص سفر سالوا کر به آمریکا وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید رفتن به آمریکا از لحاظ گرفتن ویزا یک مشکل است. بله آنها به رئیس‌جمهور ویزا می‌دهند اما مانع سفر افرادی که او را همراهی می‌کنند؛ خواهند شد. در نتیجه برای اجتناب از تمامی این مشکلات، جیمز وانی ایگا، معاون سالوا کر در این نشست شرکت خواهد کرد.

سالوا کر و ریک ماچار ماه گذشته میلادی توافق صلحی را امضا کردند اما علی‌رغم آتش‌بسی که قرار بود تا 29 اوت سال جاری میلادی حفظ شود، درگیری‌ها ادامه یافته است.

آمریکا تلاش کرده تا شورای امنیت سازمان ملل را متقاعد سازد علیه پل مالانگا، رئیس ارتش سودان جنوبی و جاشون اولونی، فرمانده شورشیان برای نقششان در ادامه درگیری‌ها ممنوعیت سفر و مسدود شدن اموال و دارایی‌ها را اعمال کند؛ تحریم‌هایی که روسیه و آنگولا مانع آن شده‌اند.

سودان جنوبی در دسامبر سال 2013 میلادی هنگامی که سالوا کر، ریک ماچار را که در آن زمان معاونش بود به برنامه‌ریزی انجام یک کودتا متهم کرد، گرفتار درگیری‌های خونین شد.

انتهای پیام

کد N962270

وبگردی