آفتاب
مهدی فضائلی در گفتگو با مهر:

هدف اصلاح‌طلبان مقابله جامعه با شورای نگهبان است

هدف اصلاح‌طلبان مقابله جامعه با شورای نگهبان است

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: کسانی که خواستار انتشار دلایل عدم احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان هستند قصد قانع شدن ندارند، بلکه می‌خواهند جامعه وارد مشاجره با شورای نگهبان کنند.

مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حمله به شورای نگهبان مساله تازه‌ای نیست و سابقه طولانی مدتی دارد اظهار کرد: علت این مساله روشن است زیرا شورای نگهبان وظیفه حراست از حریم قانون اساسی و اسلامیت نظام را دارد.

وی افزود: دلیل نظارت شورای نگهبان بر انتخابات این است که اگر افرادی می‌خواهند به اسلامیت و قانون اساسی آسیبی برسانند، فرصت ورود به مسئولیت‌های تاثیرگذار و کلان را پیدا نکنند.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: شگرد جدیدی برای حمله به شورای نگهبان وجود ندارد زیرا هرچه امروز گفته می‌شود، سخنانی تکراری است. بحث ثبت نام حداکثری که امروز از سوی جریان اصلاح‌طلب مطرح می‌شود در گذشته نیز سابقه داشته است. این جریان در برخی دوره‌ها قصد داشت شگرد مذکور را بکار بگیرد تا همزمان بتواند چند هدف را دنبال کند.

فضائلی با بیان اینکه هدف اول اصلاح‌طلبان این است که اگر شورای نگهبان صلاحیت تعداد زیادی را احراز نکرد، علیه شورا فضاسازی کنند گفت: این جریان قصد دارد در صورت تعداد بالای ردصلاحیت شدگان انتخابات علیه شورای نگهبان تبلیغات منفی انجام دهد.

وی ضمن برشمردن هدف دوم اصلاحات برای تضعیف شورای نگهبان تاکید کرد: اصلاح‌طلبان قصد دارند چهره‌های ناشناخته و کمتر شناخته شده را معرفی کنند تا شورای نگهبان اسناد و مدارکی علیه آنها نداشته باشد، اما از آنجایی که وظیفه شورا احراز صلاحیت است نه احراز عدم صلاحیت بنابراین اگر چهره های ناشناخته هم حضور پیدا کنند شورای نگهبان وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهد.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: جریان‌هایی که به صراحت اعلام می‌کنند چهره‌های شاخص ما رد صلاحیت خواهند شد، باید به افکار عمومی پاسخگوی بی‌صلاحیتی خودشان باشند.

فضائلی با بیان اینکه منطق و عملکرد شورای نگهبان جزو بدیهیات است خاطر نشان کرد: چنین سازوکاری در کشورهای دیگر با عناوین دیگر وجود دارد و اینطور نیست که در کشورهای صاحب دموکراسی هرکسی امکان راهیابی به مسئولیت‌های بالای نظام را داشته باشد.

وی پروسه انتخاب متصدی یک مسئول از طریق ارزیابی‌ها‌ی متعدد را امری منطقی و عقلانی دانست و اظهار کرد: وقتی برای انتخاب مسئولین شغل‌های ساده و عادی جامعه از فیلترها و کانال‌های مختلف جهت تائید صلاحیت استفاده می‌شود، بنابراین چطور امکان دارد به هرکسی اجازه ورود به مسئولیت‌های کلان کشور از جمله قانونگذاری و اجرایی داده شود؟.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: آنچه رهبر معظم انقلاب اخیرا به عنوان حق الناس فرمودند در واقع یکی از مطالبات مردم است، یعنی افرادی که برای انتخابات ثبت نام می‌کنند باید حداقل شرایط را داشته باشند.

فضائلی گفت: مردم توقع دارند کسانی که می‌خواهند مسئولیت‌های کلان را برعهده بگیرند از حداقل صلاحیت‌ها برخوردار باشند. کار شورای نگهبان احراز حداقل شرایط است نه حداکثر شرایط، یعنی بررسی می‌کنند که آیا کاندیدای مورد نظر کف شرایط نمایندگی را داد یا خیر؟.

وی افزود: برخی می‌خواهند القا کنند که نوع بررسی صلاحیت شورای نگهبان سیاسی و جناحی است اما عملکرد شورای نگهبان در انتخابات های مختلف روشن است. اگر قراربود سلیقه شورای نگهبان حاکم باشد باید در تمام ادوار مجلس  و ریاست جمهوری یک سلیقه راه پیدا می‌کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اینکه می‌بینیم هر رئیس‌جمهور و مجلس از دل یک جناح سیاسی بیرون آمده اند نشان می‌دهد که شورای نگهبان سیاسی برخورد نکرده و حق انتخاب هم از مردم گرفته نشده است. این نکته ای است که تعمدا مورد اشاره برخی جریانات و افراد قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه من شخصا اعتقاد دارم شاید خوب باشد شورای نگهبان دلیل برخی موارد عدم احراز صلاحیت را اعلام کند گفت: البته شورا استدلال‌های خود را اعم از شرعی و قانونی برای عدم انتشار این موارد دارد. رفتار شورای نگهبان مانند دادگاه نیست، امکان دارد شورا برای احراز صلاحیت، معیارهایی مبتنی بر اسناد مراجع قانونی داشته باشد که این مستندات برای این شورا کفایت میکند.

فضائلی خاطر نشان کرد: اما اگر این موارد بخواهد منتشر شود افراد ردصلاحیت شده با شورای نگهبان وارد مناقشه خواهند شد که این مستندات در کجا ثابت شده است؟. بنابراین با انتشار دلایل رد صلاحیت‌ها بحث خاتمه پیدا نمی‌کند و کسانی که چنین درخواستی را دارند هدفشان این است که زمینه ادامه مشاجره را فراهم کنند نه اینکه قصد داشته باشند قانع شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: هرچند شورای نگهبان بصورت کلی سرفصل دلایل رد صلاحیت را به کاندیداها اعلام می‌کند اما کسانی که با وجود این دلایل قانع نمی‌شوند و دلایل جزیی‌تر را می‌خواهند قصد ایجاد مشاجره جامعه با شورای نگهبان را دارند و شان شورای نگهبان هم اجازه چنین مساله ای را نمی‌دهد.

کد N961784

وبگردی