آفتاب
القدس العربی مدعی شد؛

بغداد به جنگنده‌های سوریه اجازه استفاده از حریم هوایی خود را داده است

بغداد به جنگنده‌های سوریه اجازه استفاده از حریم هوایی خود را داده است

روزنامه القدس العربی به نقل از منابع آگاه خود مدعی شد که وزارت دفاع عراق چند روز پیش در پیام مکتوبی به ارتش سوریه و شعبه اطلاعات این کشور ابلاغ کرده که مشکلی با عبور جنگنده‌های سوریه از حریم هوایی عراق برای حمله به داعش در صورت لزوم ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روزنامه به نقل از منابع آگاه خود نوشت که وزارت دفاع عراق در پیام مکتوب و رسمی خود به دمشق ابلاغ کرده است که حتی اگر جنگنده‌های ارتش سوریه مجبور شدند برای هدف قرار دادن داعش از حریم هوایی عراق استفاده کنند بغداد هیچ مشکلی با این مساله نخواهد داشت.

برخی تحلیلگران مدعی‌اند که این خبر نشان می‌دهد نیروی هوایی ارتش سوریه جنگنده‌های پیشرفته‌ای در اختیار دارد که با استفاده از آن‌ها داعش را در مساحت‌های وسیعی هدف قرار می‌دهد و احتمالا ناچار خواهد بود که داعش را در خاک عراق هدف قرار دهد.

با اینکه قبلا هم اخباری از هماهنگی عراق و سوریه برای مقابله با داعش منتشر شده بود اما هنوز صحت این خبر تایید نشده است و دمشق یا بغداد واکنشی به این خبر نداشته‌اند.

این اتفاقات همزمان با اخبار منتشر شده در خصوص رسیدن جنگنده‌های پیشرفته روسی به سوریه برای جنگ علیه داعش رخ می‌دهد این در حالی است که مسکو عملیات علیه داعش در سوریه را تکذیب و تاکید کرده است که مسکو هیچ گاه حمایت نظامی خود را از دمشق مخفی نکرده و همچنان به حمایت خود ادامه می‌دهد.

اخیرا ولید معلم، وزیر خارجه سوریه نیز ضمن تاکید بر اینکه نیروهای رزمی روسیه تاکنون هیچ عملیات نظامی علیه داعش در خاک سوریه انجام نداده‌اند تاکید کرد که در صورت نیاز سوریه خواهان ورود مستقیم آنها به جنگ با تروریسم خواهد شد.

کرملین نیز در پاسخ به اظهارات معلم اعلام کرد: هرگونه حضور نظامی روسیه در مبارزه با داعش در سوریه در چارچوب روابط دو جانبه بنا به درخواست دمشق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N961776

وبگردی