آفتاب
اسپوتنیک خبر داد:

ایران و روسیه درباره نحوه انتقال اورانیوم مذاکره می‌کنند

ایران و روسیه درباره نحوه انتقال اورانیوم مذاکره می‌کنند

یک مقام روسی در اظهاراتی از مذاکرات فشرده مسکو و تهران برای انتقال اورانیوم غنی شده از ایران به روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، گزارش‌ ها حاکی است که سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت «روس اتم» روسیه در حال مذاکره هستند تا هرچه زود‌تر قرارداد انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه را نهایی کنند.

این وضعیت در حالی است که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران گفته است، «بحث انتقال سوخت مطرح نیست و موضوع تبادل آن مطرح است».

«میخائیل اولیانوف» مدیر اداره امور منع گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه در این باره گفته است: «مذاکرات فشرده شرکت دولتی روس اتم و سازمان انرژی اتمی ایران برای انتقال اورانیوم غنی‌شده به صورت فشرده ادامه دارد و تمام اقدامات ممکن برای امضاء کردن هرچه سریع‌تر این قرارداد انجام شده است».

با این حال وی تاکید کرده است: «این درک مشترک وجود دارد که مبادله اورانیوم کمتر غنی شده ایران با سنگ اورانیوم روسیه، از نقطه نظر فنی و سازمانی کار بسیار دشواری خواهد بود. ما و ایران همچنین دارای دیدگاه مشترکی درباره کارهای لازم برای تحقق بخشیدن به این طرح هستیم. اکنون کارهای مربوطه انجام می‌شوند».

میخائیل اولیانوف همچنین به خبرگزاری ریانووستی گفته است: احتمالا محمد جواد ظریف و وزیران امور خارجه گروه ۱+۵ در تاریخ ۲۸ سپتامبر در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با هم دیدار و گفتگو خواهند کرد.

مدیر اداره امور منع گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه همچنین گفته است: البته این برنامه ممکن است تغییر کند. البته قرار است کار‌شناسان ایران و گروه ۱+۵ در تاریخ ۲۲ سپتامبر در وین دیدار کنند.

کد N961769

وبگردی