آفتاب

ادعای آسوشیتدپرس درباره سفر آتی آمانو به تهران

ادعای آسوشیتدپرس درباره سفر آتی آمانو به تهران

علی‌رغم تاکید همیشگی مقام معظم رهبری بر این مسئله که اجازه مصاحبه با داشمندان هسته‌ای ایرانی داده نمی‌شود خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفرش به تهران قصد دارد با دانشمندان هسته‌ای گفت‌وگو کند.

علی‌رغم تاکید همیشگی مقام معظم رهبری بر این مسئله که اجازه مصاحبه با داشمندان هسته‌ای ایرانی داده نمی‌شود خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفرش به تهران قصد دارد با دانشمندان هسته‌ای گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس دو مقام دیپلماتیک روز جمعه اعلام کردند: یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد به منظور انجام گفت‌وگو با دانشمندان هسته‌ای ایرانی درباره فعالیت‌های ادعایی مرتبط با تسلیحات هسته‌ای در برنامه هسته‌ای گذشته ایران، به تهران سفر کند.

این سفر آمانو از آنجایی حایز اهمیت است که کمتر از یک ماه به ضرب الاجل 15 اکتبر برای جمع آوری اطلاعات درباره ادعاهای مطرح شده از سوی آژانس در این زمینه فرصت باقی مانده است.

این دو مقام دیپلماتیک در این باره اعلام کردند سفر آمانو به تهران ممکن است تا آخر هفته انجام شود.

فردریک دال، سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره گفت: آمانو در حال بررسی سفر خود به تهران است، اما جزئیات این سفر هنوز نهایی نشده است. وی از اظهار نظر درباره جزئیات این سفر خودداری کرد.

این دو مقام دیپلماتیک که خواستند نامشان فاش نشود، همچنین اعلام کردند: آمانو درباره بازرسی از سایت پارچین نیز با مقامات ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، آژانس بر مبنای اطلاعاتی که ایران آن‌ها را ساختگی و غلط می‌داند مجموعه ای از اتهامات را علیه تهران مطرح می‌کند و به وجوه تسلیحاتی برنامه هسته‌ای ایران اشاره می‌کند. ایران و آژانس در آبان 1392 برای چندمین بار توافقی را با عنوان "چارچوبی برای همکاری" امضا کردند که بر اساس آن قرار شد تا سوالات باقی مانده درباره فعالیت‌های گذشته و حال ایران طرح و رفع ابهام شود.

ایران همواره اتهامات و ادعاهای مطرح شده در این چارچوب نسبت به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را رد کرده و اسناد و مدارک ارائه شده را فاقد وجاهت حقوقی و نامعتبر می‌داند.

در عین حال در چارچوب حل و فصل این مسایل و اعتماد‌سازی به سوالات آژانس پاسخ داده است اما سوالات دامنه دار آژانس تمامی ندارد.

با این حال ایران و آژانس در راستای پایان دادن به این موضوع در 23 تیر در وین بر سر یک نقشه راه به توافق رسیدند که بر اساس آن قرار است تمام مسایل باقی‌مانده درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته و حال تهران تا پایان سال جاری حل‌ و فصل شود.

آسوشیتدپرس در حالی این ادعا را مطرح کرده است که حضرت آیت الله خامنه‌ای پیش از این فرمودند: من اجازه نخواهم داد که بیگانگان بیایند و با دانشمندان و فرزندان عزیز و برجسته این ملت صحبت و از آنان بازجویی کنند.

ایشان با تأکید براینکه هیچ ملت و دولت عاقلی اجازه چنین کاری را نمی دهد، گفتند: دشمن پررو و وقیح، انتظار دارد که ما اجازه دهیم آنها با دانشمندان و محققان ما درباره یک پیشرفت اساسیِ بومی و ملی گفت‌وگو کنند اما مطلقاً چنین اجازه ای داده نخواهد شد.

انتهای پیام

کد N961767

وبگردی