آفتاب
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد:

امروز جامعه نیازمند حکمت‌ها و معارف امیرالمومنین(ع) است

امروز جامعه نیازمند حکمت‌ها و معارف امیرالمومنین(ع) است

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید از فرصت مغتنم فناوری ارتباطات و فضای مجازی برای گسترش معارف غنی نهج‌البلاغه و حکمت‌های امام علی(ع) بهره گرفت.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی در مراسم پایانی کارگاه معارف و روش تدریس نهج‌البلاغه در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در مشهد افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت از موسسات و فعالان در حوزه نهج‌البلاغه، ترویج معارف این کتاب در سطح کشور را محور فعالیت‌های خود قرار داده است.

وی ادامه داد: برای حمایت از فعالان چاپ و نشر قرآن و نهج‌البلاغه از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون 300 هزار جلد کتاب قرآن و نهج‌البلاغه خریداری و به استان‌ها و بخش‌های مختلف اهدا شده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز جامعه ما نیازمند حکمت‌ها و معارف امیرالمومنین حضرت علی(ع) است.

دبیر علمی کارگاه معارف و روش تدریس نهج‌البلاغه نیز در این مراسم گفت: خطه خراسان منطقه پیشتاز کشور در نشر معارف و کتاب نهج‌البلاغه در طول تاریخ است و برای نخستین بار در قرن‌های پنجم و ششم سه شرح این کتاب توسط یعقوب بن احمد نیشابوری مدون و تهیه شد.

محمد علیقلی افزود: کتاب معروف شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید در قرن هفتم هجری بعد از تدوین کتب مشابه در خراسان، در عراق مدون شده بود.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش و پس از پیروزی انقلاب توجه خاصی به ترویج معارف نهج البلاغه داشته‌اند و هم‌اکنون نیز خراسان رضوی از استان‌های پیشگام در این زمینه محسوب می‌شود.

دبیر علمی کارگاه معارف و روش تدریس نهج‌البلاغه افزود: اقدامات خوبی توسط آیات عظام سیدمحمد نقوی خراسانی، جمال‌الدین دین‌پرور، محمد خوانساری، محمد حکیمی و همچنین سیده صدیقه صاحبکار خراسانی در حوزه نشر و شرح نهج‌البلاغه در خراسان انجام شده است.

علیقلی از جمله این اقدامات را چاپ و تدوین حدود 130 جلد کتب شرح نهج البلاغه به زبان‌های عربی و فارسی و کتاب شرحی بر نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید ذکر کرد.

وی ادامه داد: با توجه به سابقه طولانی و جایگاه خراسان در تالیف و نشر کتاب شرح نهج‌البلاغه و آثار مرتبط، برگزاری کنگره هزاره نهج‌البلاغه در مشهد ضروری است.

همچنین در این مراسم از آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین پرور به پاس فعالیت 40 ساله در حوزه نشر کتاب و معارف نهج البلاغه در سطح کشور تجلیل و لوح تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وی اهدا شد.

از جمله اقدامات شاخص آیت‌الله دین‌پرور می‌توان به تالیف 100 جلد کتاب و مقاله پیرامون ترجمه و شرح موضوعی نهج‌البلاغه، تاسیس بنیاد بین المللی و مرکز نشر آثار نوشتاری دینی نهج البلاغه و راه اندازی دوره‌های آموزشی و تدریس نهج‌البلاغه در حوزه علمیه قم اشاره کرد.

کارگاه معارف و روش تدریس نهج البلاغه با حضور 200 نفر از طلاب برادر و خواهر حوزه‌های علمیه و دانشجویان رشته نهج البلاغه در مشهد از دوازدهم اردیبهشت ماه برابر با سیزدهم رجب سالروز ولادت امام علی(ع) تا بیست و ششم شهریور ماه برگزار شد.

شرکت کنندگان در این کارگاه با روش‌های ترویج معارف و روش تدریس کتاب نهج البلاغه آشنا شدند.

انتهای پیام

کد N961729

وبگردی