آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

از اقدام برای لغو روادید با داکا تا انتظارات هسته‌ای از پکن

از اقدام برای لغو روادید با داکا تا انتظارات هسته‌ای از پکن

وزیر امور خارجه کشورمان در پکن گفت: روابط ایران و چین علیرغم مشکلاتی که برای ایران ایجاد شد، با همکاری و همفکری دو طرف تداوم یافت و ایران، چین را به عنوان دوست دوران سخت خود می‌داند.

خبرگزاری مهر- محبوبه نیاورانی: وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه سفرهای منطقه ای و بین المللی خود بعد از توافق هسته ایران و کشورهای ۱+۵، دوشنبه ۲۳ شهریور، سفری به چین و سپس بنگلادش داشت.

چین یکی از اعضای ۱+۵ است که در به نتیجه رسیدن توافق هسته ای ایران نقشی سازنده داشت.

ظریف در این سفر با «وانگ یی» وزیرامور خارجه و «لی که چیانگ» نخست وزیر چین دیدار کرد. عمده محور دیدارهای ظریف با مقامات چینی توافق هسته ای بود. ظریف با تشکر از نقش سازنده چین در به نتیجه رسیدن مذاکرات از این کشور خواست که نقش محوری خود را در مرحله اجرای برجام نیز ادامه دهد.

وزیر امور خارجه چین هم در این دیدار با اشاره به فضای ایجاد شده پس از رسیدن به توافق جامع هسته‌ای، گفت: فضای بین‌المللی برای ایران بسیار بهبود یافته و روابط خارجی کشور شما بهتر شده است که به عنوان شریک و دوست ایران از این بابت خرسند هستیم.

 

بنابراین گزارش بعد از توافق هسته ای ایران و ۱+۵ محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه کشورمان به کشورهای قطر، لبنان، کویت، سوریه، عراق، پاکستان، هندوستان، الجزایر، تونس و روسیه سفر کرده است که محور این سفرها گفتگو در مورد توافق هسته ای ایران و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با این کشورها در شرایط بعد از رفع تحریم های ظالمانه علیه ایران است.

ظریف که به گفته وزیر امورخارجه چین مشغول ترین وزیر امورخارجه دنیا است، اوایل اکتبر نیز به منظور شرکت در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل به نیویورک سفر خواهد کرد و در حاشیه آن با مقامات سیاسی کشورهای شرکت کننده در آن اجلاس دیدار خواهد کرد. احتمالا نخستین نشست کمیته مشترک نظارت بر اجرای برجام هم در حاشیه مجمع عمومی برگزار شود.

 

کد N961698

وبگردی