آفتاب

با میوه و سبزی از پیشرفت آرتریت روماتوئید جلوگیری کنید

با میوه و سبزی از پیشرفت آرتریت روماتوئید جلوگیری کنید

یک عضو انجمن روماتولوژی ایران با تاکید بر اینکه در تحقیقات اخیر تاثیر کاهش ویتامین D در تشدید بیماری‌های التهابی ثابت شده است، گفت: مصرف میوه و سبزیجات به دلیل داشتن ویتامین و آنتی اکسیدان می‌تواند از پیشرفت بیماری آرتریت روماتوئید جلوگیری و شدت آن را کم کند.

دکتر بتول زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه آرتریت روماتویید یک بیماری التهابی مفاصل کوچک و بزرگ بدن است، گفت: داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند دیکلوفناک برای کاهش درد بیمار و داروهای کورتیکواستروئید مانند پردنیزولون و پردنیزون جهت کاهش درد و التهاب فرد مبتلا به کار می‌رود.

وی تصریح کرد: درمان اصلی این بیماری شامل داروهای تعدیل کننده سیر بیماری است که از تخریب مفصل و پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کنند و شامل متوتروکسات، هیدروکسی کلروکین و سولفازالازین است.

این فوق تخصص روماتولوژی افزود: در صورتی که بیمار به این رده از داروها و حتی ترکیبی از آنها جواب ندهد، توصیه به استفاده از داروهای بیولوژیک که شامل داروهای ضد فاکتور نکروز دهنده آلفا، داروهای ضد سلول‌های B لنفوسیت و داروهای ضد اینترلوکین 6 است، می‌شود و همه در جهت کاهش التهاب و جلوگیری از تخریب مفصل کمک می‌کنند.

زمانی با اشاره به اینکه در تحقیقات اخیر تاثیر کاهش ویتامین D در تشدید بیماری‌های التهابی ثابت شده است، گفت: بنابراین استفاده از ویتامین D می‌تواند در جلوگیری از پیشرفت بیماری آرتریت روماتویید موثر باشد و روغن ماهی چه به صورت طبیعی و چه به شکل داروهای ترکیب روغن ماهی در کاهش التهاب و پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، مصرف لبنیات و کلسیم در بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید را برای جلوگیری از ایجاد پوکی استخوان موثر دانست و گفت: مصرف میوه و سبزیجات به دلیل داشتن ویتامین و آنتی اکسیدان می‌تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری و شدت آن را کم کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ورزش‌های تقویت عضله مانند شنا، جلوگیری از فعالیت بیش از حد در مرحله التهاب، مصرف کمتر از آب سرد و گرم نگه داشتن بدن به دلیل اینکه رطوبت و سرما بیماری مبتلایان را افزایش می‌دهد، برای این رده از بیماران توصیه می‌شود.

انتهای پیام
کد N961674

وبگردی