آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

ساماندهی باغ «مینگتو» در پیچ و خم پژوهش‌های تاریخی

ساماندهی باغ «مینگتو» در پیچ و خم پژوهش‌های تاریخی

اصفهان –«مینگتو» باغ موقوفه‌ای در دامنه کوهی در روستای «تیکن» اصفهان است که برای پذیرایی از زائران «صالح پیغمبر» وقف شده و به دلیل غفلت مسئولان در حال حاضر در پیچ و خم پژوهش‌های تاریخی مانده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مقبره «صالح پیغمبر» از جمله زیارتگاه‌های استان اصفهان است که مورد اقبال عموم مردم کشور قرار گرفته است.

این زیارتگاه در فاصله ۱۲ کیلومتری شهر گلپایگان و بر روی کوه «ابرکوه» که این روزها به نام کوه «صالح پیغمبر» معروف است و در بلندای تیکن قرار گرفته است.

پاییز که می‌شود بسیاری از مردم برای زیارت مقبره «صالح پیغمبر» راهی این منطقه می‌شوند، زائرانی که باید ارتفاع ۲ هزار و ۸۰۶ متری را بپیمایند تا به مقصد برسند.

زائران «صالح پیغمبر» یک روز قبل از زیارت به دامنه کوه «صالح پیغمبر» سفر می‌کنند و پس از قربانی کردن گوسفندی که به همراه می‌‌آورند غذای نذری می‌پزند و آن را برای توزیع بین زائران به بالای کوه و در جوار زیارتگاه می‌برند.

باغ موقوفه «مینگتو» یکی از چهار بیشه اطراف کوه «صالح پیغمبر» است که زائران برای اسکان اولیه در آن مستقر می‌شوند و این روزها با توجه به افزایش تعداد زائران این بارگاه دچار آسیب‌های جدی شده است.

محمد صامی، دهیار روستای تیکن از قدمت بیش از ۱۰۰ ساله باغ «مینگتو» سخن به میان می‌آورد و با اشاره به وقفی بودن و شرایط نامناسب فعلی این باغ به خبرنگار مهر می‌گوید: هر ساله زائران زیادی از سراسر کشور برای زیارت «صالح پیغمبر» به این باغ می‌آیند و این در حالی است که حداقل امکانات برای پذیرایی از این مهمانان تامین نشده است.

وی به وجود بیش از ۳۰۰ درخت گردو در باغ «مینگتو» اشاره می‌کند و می‌افزاید: این در حالی است که به دلیل ساماندهی نکردن فضای این باغ و تردد و پارک خودروها در این باغ آسیب جدی به این درختان و فضای سبز باغ وارد می‌شود.

دهیار روستای تیکن تاسیس پارکینگ و ایجاد سرویس‌های بهداشتی برای استفاده زائران را از مهم‌ترین نیازهای باغ «مینگتو» می‌داند و ادامه می‌دهد: امیدواریم هر چه زودتر مسئولان برای حل مشکلات موجود گامی بردارند.

اما حجت‌الاسلام مهدی طاهری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گلپایگان از مهلت یک ماهه به اداره میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان برای بررسی گزارشات باستان شناسی به دست آمده از تپه باغ «مینگتو» سخن به میان می‌آورد و در خصوص دلیل ساماندهی نشدن باغ «مینگتو» به خبرنگار مهر می‌گوید: ما اعتبارات و برنامه‌ریزی‌هایی را برای ساماندهی فضای باغ «مینگتو» برای استفاده زائران «صالح پیغمبر» در دستور کار قرار دادیم که در حال حاضر و تا یک ماه آینده به دلیل برخی از مشکلات میراثی و باستان شناسی مسکوت خواهد ماند.

وی به بازدید چند روز گذشته خود از باغ «مینگو» اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: از این رو برنامه‌ریزی و تامین اعتبار لازم برای لوله‌کشی آب، ساماندهی مسیر و ایجاد سکونتگاه برای زائران «صالح پیغمبر» را در دستور کار داریم و این اقدام را تا یک ماه آینده عملیاتی خواهیم کرد.

در این میان مهدی نوبخت، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان هر گونه اعلام نظر از سوی کارشناسان میراث فرهنگی را رد می‌کند و به خبرنگار  مهر می‌گوید: ما هیچگونه اقدام باستان شناسی در باغ «مینگتو» را در دستور کار نداریم.

وی با اشاره به اینکه برخی از اهالی و دانشجویان باستان شناسی روستان تیکن اعتقادی به میراثی بودن این باغ ندارند، اضافه می‌کند: میراث فرهنگی هیچگونه عملیاتی در خصوص ساماندهی باغ «مینگتو» را متوقف نکرده است.

اما علیرضا علیشاهی، فعال گردشگری گلپایگان که معتقد است باغ «مینگتو» با توجه به وجود قرار گرفتن بین قنات قدیمی در بالادست و قبرستان قدیمی در پایین دست و وجود برخی از سکونتگاه‌های قدیمی در آن دارای قدمت تاریخی است به خبرنگار مهر می‌گوید: در این زمینه کاوش‌ها و پژوهش‌هایی را انجام داده و در حال حاضر آن را برای بررسی بیشتر به میراث فرهنگی اصفهان ارائه دادیم.

وی اضافه می‌کند: قدمت مقبره «صالح پیغمبر» به دوران صفویه بر می‌گردد و از این رو گنبد قبلی این بقعه که به صورت «رک» بوده است مصداقی بر این مدعاست ضمن اینکه باید یادآور شوم که «صالح پیغمبر» دارای شجره نامه نیست و بنا بر تاریخ شفایی به مردم معرفی شده است.

خبرنگار: مریم یاوری

کد N961613

وبگردی