آفتاب

تاکید یک استاد حوزه بر موضع‌گیری روشن درباره فلسفه سیاسی حج

تاکید یک استاد حوزه بر موضع‌گیری روشن درباره فلسفه سیاسی حج

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: مناسک حج روح انسان را پاک می‌کند و از نظر فردی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فواید بسیار ارزشمندی برای کل جوامع اسلامی به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی‌گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با ابراز تاسف از حادثه اخیری که در ایام حج برای زائرین بیت‌الله الحرام رخ داد، اظهار کرد: یکی از احکام اسلام در دنیا اعمال مناسک حج است که انجام این عمل می‌تواند آثار معنوی بسیار مفیدی را بر روی زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: حج آثار وضعی نیز دارد که هر فرد عاقل و بالغ و مستطیع مالی باید اعمال حج را انجام بدهد و ترک حج در دنیا سبب می‌شود که انسان فقیر شود و طبق بیان قرآن و سنت به شریعت پیامبر اسلام (ص) از دنیا نمی‌رود. پس حج تکلیفی است که ترک آن آثار سوئی را برای انسان‌هایی که شرایط آن را داشته باشند، در پی دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: حج مثل یک اقیانوسی است که از نظر شخصی و جنبه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فواید بسیار ارزشمندی به دنبال دارد. اگر انسان با مال پاک و با یک نیت خالص اعمال حج را انجام دهد پس از محرم شدن مانند کسی است که تازه به دنیا آمده است.

بطحایی‌گلپایگانی در ادامه با اشاره به آثار سیاسی حج در جوامع اسلامی گفت:‌ از نظر سیاسی حج یک جبهه توحیدی بین‌المللی در مقابل جبهه کفر، شرک و نفاق است که متاسفانه این جبهه‌ها در جهان امروز قاطی شده است و کمتر کسی به فلسفه سیاسی حج می‌پردازد. ما از نظر سیاسی در رابطه با مساله حج باید موضع‌گیری بسیار ارزشمندی داشته باشیم چرا که در این ایام مسلمانان از سراسر کره زمین گرد هم در یک مکان مقدس جمع می‌شوند.

وی ادامه داد:‌ مساله‌ای که باید در حج به آن توجه کنیم مساله حقوقی، سیاسی و الهی است. اولا کسانی که میزبان این ایام هستند خود از اسلام ناب محمدی دور شده‌اند. آل سعود خود را خادم الحرمین می‌داند. ولی ذره‌ای به دستورات قرآن عمل نمی‌کند. یکی از خلف وعده‌های آل سعود جنگ در ماه حرام بود که سبب جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان شد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: کاری که آنها در این ایام انجام دادند روی تاریخ را سفید کرد حتی پدران آنها هم در ماه حرام این عمل زشت را مرتکب نشده بودند و تعجب من از سکوت کشورها و رسانه‌های اسلامی است.

وی گفت: مساله‌ دیگری که عدم صلاحیت آل سعود را برای اداره مکه نشان می‌دهد همین حادثه‌ای است که چند روز گذشته رخ داد و آنها باید پاسخگوی این گونه حوادث آن هم در ایام حج که بسیار ارزشمند و پرثمر است باشند.

بطحایی گلپایگانی در ادامه با بیان این‌که «حج می‌تواند سبب وحدت شیعه و سنی شود» گفت: شعار دادن برای رسیدن به وحدت کافی نیست. علمای مذهب پنجگانه اسلام از جمله، حنفی، حنبلی، شافعی، جعفری و مالکی وظیفه دارند که با هم اجتماعاتی را تشکیل بدهند و در رابطه با مسائلی که مربوط به وحدت می‌شود صحبت کنند که خوشبختانه این اجتماع از سوی آیت‌الله مکارم شیرازی و سایر کشورهای اسلامی از جمله جامعةالزهرا (س) در حال شکل گیری است.

وی گفت: بین شیعه و سنی اختلافات فرعی وجود دارد ولی در اصل عبادات و کلیات مثل نماز و پیامبر(ص) و سایر اعمال مشترکات بسیار زیادی دارند. متاسفانه دشمنان می‌خواهند از این اختلافات فرعی یعنی مساله ولایت بهره ببرند و به ضرر مسلمین کار کنند.

این استاد حوزه تصریح کرد: وظیفه سردمداران مذاهب اسلامی است که امت اسلامی را توجیه کنند و همه ملت‌ها را به وحدت فرا بخوانند. این برای مسلمانان سبب شرمندگی است که مسلمان دیگری در دریا غرق شود و ما سکوت کنیم. علمای جهان اسلام باید بین ملت‌ها وحدت به وجود بیاورند و راه نفوذ بیگانگان را ببندند.

انتهای پیام

کد N961602

وبگردی